Klaar voor de nieuwste hype in onderwijs? AI!

IBM heeft een supercomputer genaamd Watson. Je kan deze misschien kennen van hoe het ding ooit Jeopardy won:

Ondertussen wordt de supercomputer onder andere in geneeskunde gebruikt. Het zoemde al een tijdje op Engelstalige blogs, maar nu is er een eerste duidelijke aankondiging. IBM en hun Watson (en zijn artificiële intelligentie) gaan in zee met Pearson om AI naar de onderwijsmarkt te brengen.

Codewoord (of buzzword) is personaliseren met je individuele tutor die jou als leerling ondersteunt, en de lesgever extra informatie geeft over je leerproces zodat de lesgever op zijn of haar beurt de leerling beter kan ondersteunen. Op die manier zetten IBM en Pearson het ding slim in de markt. Het is een dienaar eerder dan een vervanger (laatste lijkt me sowieso niet te gebeuren).

Maar… kloppen hun claims? Er is een white paper op hun site, maar het is enerzijds te vers om veel evidentie te hebben. We kennen al voorbeelden waarbij algoritmes het leren konden versterken, maar dit is een superslimme SIRI of Google Assistent, wat wel een pak verder zou kunnen gaan. Los hiervan blijven er ook essentiële vragen over privacy, individualisering, enz.

Maar voor de mensen die nu nog schrikken dat de discussie gaat over virtual of augmented reality in de klas gebruiken of die nog nooit gehoord hebben over learning analytics, this is next.

2 gedachten over “Klaar voor de nieuwste hype in onderwijs? AI!

  1. Pingback: a star is born | jouw eigenste personal virtual tutor | beter leren dan ooit #augmented #intelligence | The Sausage Machine

  2. Dit wordt geen hype, omdat in het onderwijs de snelheid ontbreekt die daarvoor nodig is. Er is in het onderwijs veel veranderd sinds “Een Schoolklas met een Slapende Meester” van Jan Steen (Leiden,1672), maar er is ook wel veel dat we kunnen herkennen en mogen vergelijken. Het gebruik van ‘supercomputers’ in het onderwijs is ook niet nieuw, want ik herinner mij het gebruik ervan door het Verkeerskundig Studiecentrum voor simulaties en rijlessen. Dat IBM en Pearson zo’n 30 tot 40 jaar later in 2016 opnieuw met een aankondiging komen zegt dus meer over de traagheid van de adopties en implementaties van AI dan over de snelheid ervan. Of kan een hype ook een halve eeuw duren? Of is het dragen van een spijkerbroek misschien ook een hype, of een hype geweest? Van IBM en Pearson mogen wij verwachten dat hun zoektocht naar nieuwe verdienmodellen nog wel even doorgaat. Van onderwijswetenschappers mogen wij verwachten dat zij antwoorden gaan geven op de “essentiële vragen over privacy, individualisering, enz.” Van ouders, leerlingen, bestuurders en beleidsmakers weten wij dat de adoptie en implementatie van moderne informatie- en communicatietechnologie niet snel genoeg kan gaan. Of vergis ik mij?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s