Een weekendje Uber: computer says no

Tijdens mijn verblijf in Washington DC voor ResearchED heb ik heel veel te voet gedaan (lukt best in deze stad), maar heb ik ook regelmatig gebruik gemaakt van Uber. Handig, praktisch, ogenschijnlijk meestal goedkoper, maar… Al in de tweede rit viel me iets op. De verschillende chauffeurs worstelen met de onzichtbare sterke hand van de computer. De computer bepaalt hoe ze moeten rijden op basis van Google maps, wie ze eerst moeten ophalen en wie daarna als je de samenrijden optie uberpool kiest, enzovoort.

Nu, als je regelmatig Google Maps gebruikt – of gelijk welke andere GPS – dan weet je wellicht dat het ding handig is, maar allesbehalve perfect. Een straat die afgesloten is voor een parade? Kent het systeem niet. En waar een taxidienst dit laat weten aan een dispatching, is er geen – menselijk – contact tussen de chauffeur en de onzichtbare hand.

Het is vreemd om volwassen mensen zo onderdanig aan een machine te zien. Deed me denken aan:

UPDATE: en dan lees je dit…

 

Een gedachte over “Een weekendje Uber: computer says no

  1. Pingback: Een ander soort discussie: wat willen we bewaren? | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

