Hoe kan je vriendschap met een anderstalige nieuwkomer bevorderen?

Met een interessante oproep voor kinderboekenauteurs onderaan de blog!

Kleutergewijs

Heeft de anderstalige nieuwkomer in jouw klas moeite om vriendjes te maken? Er is een grote kans van wel, aangezien hij zich niet of nauwelijks in het Nederlands kan uitdrukken. Speelvriendjes zijn echter belangrijk voor zijn welbevinden, zijn taalontwikkeling en zoveel meer. Daarom deel ik met jullie enkele tips die ik onlangs verzamelde uit vaktijdschriften en mailinglists.

Kleuters hebben elkaar nodig

Kleuters spelen sneller samen als ze elkaar nodig hebben in hun spel. Bijvoorbeeld, als ze een ijskraam naspelen, dan moeten ze wel beroep doen op elkaar om klant en verkoper te spelen. Een andere tip is om de kleuters elkaar te leren helpen: bijvoorbeeld er zijn altijd wel kleuters die kunnen meehelpen om de jassen van andere kleuters toe te ritsen. Dorina Veldhuis en haar collega-lerarenopleiders (2015) hebben hier erg positieve ervaringen mee: na twee weken bleek het moment van jassen aandoen vol taal, gebaren, gelach in een kleutergroep met…

View original post 428 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s