Onderwijs in VRIND 2016? Deel 2: over leerlingen die blijven (zitten) en leerlingen die afhaken

Ik maak deze week een reeks over wat er te vinden is in de Vlaamse regionale indicatoren, VRIND 2016. In een eerste deel besprak ik het vertrouwen in en de tevredenheid over onderwijs (gekoppeld ook aan het geld dat naar onderwijs gaat). In dit deel: het onderwijs zelf in cijfers:

In het Vlaamse onderwijs volgen meer dan 1,1 miljoen leerlingen basis- en secundair onderwijs. Ruim 270.000 kleuters bezoeken 2.323 kleuterscholen. In 2.423 lagere scholen volgen dagelijks bijna 439.000 leerlingen les. In totaal zijn er in het basisonderwijs 2.587 scholen die enkel kleuteronderwijs, enkel lager onderwijs of de beide samen aanbieden. In het voltijds secundair onderwijs volgen bijna 438.000 scholieren les in 1.058 scholen.

Ook opvallend: voor de eerste keer daalt het aantal kleuters licht (wat niet verwonderlijk hoeft te zijn, omdat het aantal geboortes ook al enkele jaren daalt).  In het lager onderwijs is er een forse stijging van het aantal leerlingen. Deze toename manifesteert zich enkel in het gewoon lager onderwijs (+ 11.368 of + 2,8%). In het buitengewoon onderwijs is er een daling (- 824 of – 2,9%). Hoor ik daar iemand (voorzichtig) M-decreet zeggen?

We kenden al een positieve evolutie qua dropouts, maar ook het aantal zittenblijvers daalt (lichtjes):

De schoolse vertraging schommelt in het lager onderwijs de jongste jaren, maar neemt ten opzichte van 2008 een beetje af. Dit geldt eveneens voor het secundair onderwijs ( figuur 2.30).Concreet? In het tweede jaar van de derde graad secundair onderwijs heeft bijna 1 op de 10 leerlingen minstens twee jaar schoolse achterstand: 11,2% van de jongens tegenover 7,4% van de meisjes (figuur 2.30). Bij jongens daalt het aandeel al enkele jaren, bij meisjes stagneert het.7% van de Vlamingen neemt deel aan levenslang leren.vertraging

Het aandeel vroegtijdige schoolverlaters, volgens de Europese benadering, bedraagt 7,2% in 2015 ( figuur 2.34). Daarmee haalt Vlaanderen de EU2020-doelstelling (<10%). Het departement Onderwijs en Vorming (O&V) hanteert een eigen berekening en komt in 2013 uit op 11,7% vroegtijdige schoolverlaters ( figuur 2.35). Volgens het Pact zou het aandeel in beide gevallen moeten halveren tegenover 2008 tot 4,3% volgens de Europese meting en tot 7% volgens de meting van het departement O&V.

Concreet? de daling is er, maar niet snel genoeg, zie ook:

vroegtijdig

Maar voorafgaand aan dropouts is er vaak sprake van problematisch afwezigheid. En daar stijgen de cijfers:

problematisch-afwezig

 

2 gedachten over “Onderwijs in VRIND 2016? Deel 2: over leerlingen die blijven (zitten) en leerlingen die afhaken

  1. Dag Pedro,
    hoe zit het met de interpretatie en de manier van registreren van problematische afwezigheden?
    is die al die tijd dezelfde gebleven?
    vriendelijke groet
    Rita Dehaes

    • Beste Rita,

      zeer goede, terechte vraag ook omdat recent de regelgeving aangepast werd. Wordt in het rapport echter niet op ingegaan, maar het stuk is beperkt qua omvang:

      In het schooljaar 2014-2015 was, overheen het volledige secundair onderwijs, 2,07% van de leerlingen problematisch afwezig. Binnen het secundair onderwijs bestaan echter grote verschillen. In het deeltijds onderwijs is 45,5% van de schoolbevolking problematisch afwezig; in het gewoon voltijds secundair
      onderwijs gaat het over 1%; in het buitengewoon secundair onderwijs over 7,8%. Zowel in het deeltijds als het buitengewoon onderwijs zijn meisjes beduidend vaker problematisch afwezig dan jongens.
      Binnen het voltijds gewoon secundair onderwijs zijn er eveneens aanzienlijke verschillen. De B-stroom van de eerste graad, het BSO en de onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers tellen relatief veel problematisch afwezige leerlingen.
      Als we de evolutie van het aandeel problematisch afwezige leerlingen bekijken (voor het volledige secundair onderwijs), zien we dat er een (kleine) stijging merkbaar is als we terug- kijken naar het schooljaar 2007-2008.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s