Wat vind je over onderwijs in VRIND 2016? Deel 1: vertrouwen in onderwijs en geld…

Het wordt een jaarlijkse gewoonte dat ik een overzicht maak van wat er zoal in de Vlaamse Regionale Indicatoren (VRIND) staat over jongeren en onderwijs.

Het hele rapport is zeer interessant, en deze presentatie geeft een goed overzicht:

Er zit zoveel in dit rapport dat ik niet meer een enkel overzicht kan maken. Daarom wordt het een heuse reeks. Daarom nu het eerste deel van mijn overzicht!

Een eerste duidelijke thema als het over onderwijs gaat, is tevredenheid en vertrouwen:

  • Vlamingen zijn over het algemeen zeer tevreden met de publieke voorzieningen ( figuur 1.104). Hoge scores zijn er voor de voorzieningen voor huisvuil, cultuur, openbaar groen, gezondheid, sport en onderwijs. Er zijn amper mensen die daarover niet tevreden zijn.
  • Dit blijkt ook uit de rangschikking van wat de bevolking meest als problemen ervaart:
    vrind-problemen
  • En ook uit de grafiek die minister Crevits al op twitter deelde over onderwijs als instelling waar men het meeste vertrouwen in heeft:

  • Ik ben hier zeker blij mee, maar… er staat ook een andere grafiek in VRIND waar we ons in het onderwijs toch zorgen moeten over maken. De meerderheid is (heel) tevreden), maar het aantal ontevreden Vlamingen over onderwijs neemt toe. Deze tendens zien we in veel landen, en de cijfers zelf zeggen niet of het een specifiek Vlaams probleem is, of dat het gewoon meesurfen is op een algemene vertrouwensdaling.
    vrind-tevreden
  • Maar misschien is het gewoon regressie naar het gemiddelde:
    vrind-evolutie-vertrouwen

Mooi dat vertrouwen, maar vertaalt zich dat ook in pecunia?

vrind-geld

Deze cijfers dateren uit 2012, maar uit Education at a Glance blijkt dat dit wellicht vandaag voor veel landen – ook voor België – veranderd is. Laten we het daarom concreter maken, de voorbije weken/maanden/jaren was in de media vaak te horen dat kleuteronderwijs én hoger onderwijs te weinig geld kregen? Wel dat klopt als je naar de leerkracht-leerlingratio’s kijkt:

  • Voor het kleuteronderwijs situeert Vlaanderen zich boven het EU21-gemiddelde van 13. De ratio van Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, de buurlanden met de laagste leerling-leerkracht-ratio in het kleuteronderwijs, bedraagt 10 en die van Frankrijk, het buurland met de hoogste ratio in dit onderwijsniveau, komt op 22.
  • Wat het lager onderwijs betreft, positioneert Vlaanderen zich onder het EU21-gemiddelde (14). Luxemburg heeft de laagste ratio van de buurlanden (9) en het Verenigd Koninkrijk de hoogste (21).
  • Vlaanderen behoort in het secundair onderwijs tot de landen met de laagste ratio’s. Het EU21-gemiddelde bedraagt 12. Luxemburg heeft de laagste ratio van de buurlanden met 9 en Verenigd Koninkrijk de hoogste met 18. (noot van mij: dit kan raar lijken voor mensen die moeten les geven aan klassen van 25 of meer, dit is een gemiddelde: ik ken ook klassen met 4 leerlingen…)
  • In het hoger onderwijs heeft Vlaanderen een ratio boven het EU21-gemiddelde (16). Duitsland scoort laag met een ratio van 12 en België als geheel hoog met een ratio van 21.

Hebben die kleuterscholen en hogescholen misschien dan toch gelijk?

 

Een gedachte over “Wat vind je over onderwijs in VRIND 2016? Deel 1: vertrouwen in onderwijs en geld…

  1. Pingback: Onderwijs in VRIND 2016? Deel 2: over leerlingen die blijven (zitten) en leerlingen die afhaken | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s