Pump up the brain

Leuke bijdrage van Pieter Tytgat op Kleutergewijs, we bespreken het trouwens ook in ons mytheboek én in het boek van Daniel Willingham komt de historiek van Brain Gym ook aan bod.

Kleutergewijs

“Brain gym helpt het bloed in mijn hersenen te pompen!” Guitig en geïnspireerd verklaart het meisje waarom zij van bewegen slimmer wordt. Ze heeft net een sessie Brain gym® achter de rug, een commercieel bewegingsprogramma dat bestaat uit 26 bewegingsoefeningen ter bevordering van de samenwerking tussen verschillende hersengebieden. “Ik hou van deze oefeningen, want het helpt je om je linker- en rechterhersenhelft samen te laten werken.” Elke keer als ik dit filmpje zie op youtube, kijk ik verbaasd hoe kinderen deze pseudowetenschap slikken als zoete koek. Nu ja, verbaasd, niet moeilijk als de leraar overtuigd is van de werkzaamheid van het programma, die heeft zich er immers in bijgeschoold.

Een wondermiddel?

Ooit al gehoord van het programma Brain Gym® in je klas? Het bewegingsprogramma wordt toegepast op verschillende scholen in Vlaanderen. Het programma beweert ideaal te zijn voor ieder die enigszins te maken heeft met moeilijkheden zoals concentratie, lezen…

View original post 680 woorden meer

3 gedachten over “Pump up the brain

    • Ik moet bekennen dat ik niet vertrouwd ben met bodymappen. Wat zoekwerk leert me dat er onderzoek naar invloed van bewegen op leren en ontwikkeling zou gebeuren (wat we in feite al langer lijken te weten) en zou bodymap vooral een beweging zijn om bewegen te stimuleren (pun intented🙂 ), maar over de specifieke aanpak vind ik vooralsnog bitter weinig.
      Heb een video gevonden waarin gesteld wordt dat er geen specifieke oefeningen zouden zijn, wat wel anders is dan bij bvb Braingym. Nu, hoor in de zelfde video wel wat causale verbanden gelegd worden waar ik wat vragen bij kan stellen.
      Je merkt het: ik ben zeer voorzichtig om uitspraken te doen.

      • Nascholing van bodymap levert wel een map met oefeningen op, die gebruikt kunnen worden als tussendoortjes. Klonk alleszins eenvoudig en prachtig. Maar ook de bedenking: geloof niet te snel wat je snel gelooft…

Geef een reactie

