Het eindtermendebat: het rapport over de grote bevraging

Vandaag is er in het Vlaams Parlement een debat rond de Eindtermen, gisteren werd er al een rapport over de grote bevraging voorgesteld in dat zelfde parlement.

Als je het rapport wil lezen, check dan hier. Dit is de bijhorende hitparade:

https://pbs.twimg.com/media/Ct8IxaqWcAEmrmt.jpg 1. Zelfkennis en persoonlijke ontwikkeling

2. Sociale (intermenselijke) competenties

3. Zelfredzaamheid en praktische competenties

4. Kennis en gebruik van talen

5. Kritisch en probleemoplossend denken

6. Kennis van en omgaan met politieke en maatschappelijke vraagstukken

7. Kennis van en omgaan met levensbeschouwelijke en ethische vraagstukken

8. Kennis van en omgaan met ICT en nieuwe media

9. Kennis van en omgaan met duurzaamheidsvraagstukken

10. Leercompetenties

11. Professionele competenties

12. Wetenschappelijke en onderzoekscompetenties

13. Kennis van en omgaan met kunst en cultuur

14. Algemene basiskennis

Trouwens, er zijn serieuze bedenkingen te maken bij enkele suggesties, zie de commentaren van Lieve Boeve en prof. Roger Standaert. Ik volg beide heren in hun commentaar. De discussie is in feite vooral: wat zijn de taken van de school, wat zijn de taken van ouders en omgeving. Roger Standaert maakt misschien wel de belangrijkste opmerking: hoe kan er tijd gemaakt worden in een nu vol curriculum? Wat wordt er geschrapt? En willen we dat dan wel?

Ik vermoed dat er nog veel discussie zal komen. De verschillende politieke partijen, meerderheid en oppositie stellen dat ze met het rapport zullen rekening houden, maar dit kan nog veel betekenen…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s