Twintigers zitten niet op Tinder voor seks, maar voor de liefde (Linda Duits)

Deze blogpost verscheen eerst op dieponderzoek.nl.

Tinder zorgde ervoor dat online dating acceptabeler werd voor twintigers. Het ludieke swipen komt minder sneu over dan veel tijd en moeite steken in een profiel op een online datingsite. Er is veel geschreven in de pers over Tinder en nu komen ook de eerste wetenschappelijke onderzoeken door. Communicatiewetenschappers Sindy Sumter (UvA), Laura Vandenbosch (Leuven/Antwerpen) en Loes Ligtenberg (UvA) hielden een survey onder jongvolwassenen tussen de 18 en 30 jaar [abstract]. Ze wilden weten wat de belangrijkste motivaties waren om actief te zijn op Tinder.

Methode
De aanvankelijke steekproef bestond uit 266 respondenten, gevonden via het netwerk van de scriptiestudenten die aan het onderzoek meewerkten (studerend aan de Universiteiten van Amsterdam). Het kan dus zijn dat daar enige bias in zit. Honderd respondenten had nog nooit Tinder gebruikt. Zij zijn niet meegenomen in de analyse. Die gaat over 163 respondenten die wel eens hadden getinderd. In de steekproef zaten ongeveer evenveel mannen als vrouwen. Meer dan zestig procent was nog student.

De respondenten kregen 46 mogelijke motivaties om Tinder te gebruiken voorgelegd. Deze lijst was opgesteld op basis van bestaand onderzoek naar online dating. Het ging om stellingen als ‘om naar foto’s te kijken’, ‘om een romantische relatie mee te verkrijgen’ en ‘ik ben op zoek naar een one-night-stand’. Op de data werd een factoranalyse uitgevoerd.

Resultaten
De helft van de respondenten was wel eens op een Tinderdate geweest. Minder dan twintig procent had er wel eens een one-night-stand uit gehaald. Onder de jongens was dit aantal hoger (5 meisjes, 21 jongens).

De onderzoekers clusterden de motivaties in vijf blokken: Makkelijke Communicatie, Liefde, Casual Seks, Zelfwaardering, Voor de Kick en Hipheid (‘iedereen doet het’). De motivatieblokken die het hoogst scoorden waren Voor de Kick en Hipheid. Daarnaast was opvallend dat Liefde hoger scoorde dan Casual Seks. Makkelijke Communicatie kwam het minst voor.

Jongens scoorder hoger op alle motivatieblokken dan meisjes, maar alleen bij Casual Seks, Makkelijke Communicatie en Voor de Kick waren die verschillen significant. Daarnaast bleek dat Liefde, Casual Seks en Makkelijke Communicatie belangrijker werden naarmate leeftijd toenam. Gebruikers met een hoge motivatie voor Casual Seks hadden meer one-night-stands.

Conclusie
De auteurs concluderen dat Tinder veel meer is dan zogeheten hookup culture. Het is een “multifunctional tool that satisfies various needs among emerging adults” (p. 75). Dat is verrassend, omdat media steeds alleen het aspect van makkelijke seks benadrukken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s