Van rangschikken groei je niet

Mooie nieuwe bijdrage op de collectieve OnderzoekOnderwijs-blog, waar zoals steeds ook de commentaren de moeite waard zijn om te lezen.

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Formatief toetsen staat volop in de schijnwerpers in onderwijsland. Dat is een goede ontwikkeling. Lastig blijkt vervolgens wat nu wel en niet formatief is. En wat niet formatief is, is dat dan per definitie summatief? Grofweg worden formatieve toetsen gepositioneerd als toetsen gedurende het onderwijs bedoeld om het leren te sturen en summatieve toetsen als toetsen aan het eind van onderwijs, bedoeld om leren af te sluiten.[1] Maar als toetsen bedoeld zijn om leerlingen te rangschikken ten opzichte van elkaar, dan hebben we het over heel ander soort toetsen. Dat soort toetsen zijn summatief noch formatief en dragen niet bij tot de groei en de kwaliteit van onderwijs.

Leer je voor de toets of toets je om te leren?

Aandacht voor het belang van formatief toetsen komt vooral voort uit de zoektocht naar het zo goed mogelijk laten groeien en ontwikkelen van leerlingen. Motivatie is daarbij essentieel. Tal van…

View original post 831 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s