Ontwikkeling van vooroordelen bij jonge kinderen – waarom bruin niet minder en wit niet beter is…

Kleutergewijs

Kinderen zien al verschillen tussen mensen op basis van huidskleur van zodra ze ongeveer 3 maanden oud zijn (Katz & Kofkin, 1997; Kelly et al., 2005). Jonge kleuters gaan langzamerhand huidskleuren ook associëren met ‘beter’ of ‘slechter’. Op basis van huidskleur worden zo zelfs in de kleuterklas vaak vrienden gekozen en klasgenoten uitgesloten van activiteiten (Boudry & Vandenbroeck, 2006;  Winkler, 2009).

Hoewel dit tegen onze intuïtie ingaat, toonden meerdere studies aan dat raciale en etnische attitudes van kleuters niet significant gerelateerd zijn aan die van de ouders (Hirschfeld, 2008). Een belangrijke vraag is dan ook; hoe ontwikkelen kinderen deze vooroordelen? Hoe komt het dat kleuters, ook wanneer het niet expliciet werd aangeleerd zich negatief uitlaten over andere/eigen huidskleuren?

De verstandelijke ontwikkeling van kleuters is een eerste mogelijke oorzaak. We weten dat kinderen érg veel leren op korte tijd. Ze doen dit onder meer door de wereld op te delen in vereenvoudigde categorieën…

View original post 531 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s