Hoe lees je een onderzoeksartikel? Enkele tips voor docenten

Als het boek dat ik vertaalde van Daniel Willingham stap 1 is, dan is deze blogpost een mooie tweede stap als je met onderzoek en onderwijs wil bezig zijn als docent.

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Oorspronkelijk was deze blog hier in het Engels gepubliceerd door @greg_ashman. Met zijn toestemming heb ik die in het Nederlands vertaald en ook wat aangepast.

Het is niet makkelijk om een onderzoeksartikel te ontcijferen om te zien of je er iets aan hebt en ik kan mij levendig voorstellen dat menig docent(e) na titel en abstract snel afhaakt. Maar als het de bedoeling is om de professie van docenten uit de handen van onderwijsgoeroes, consulenten, leermiddelenverkopers, over het paard getilde betweters en algehele eduquacks te houden, dan is het toch nodig voor docenten om vaardig te worden in het lezen van onderzoeksartikelen.

Hoewel veel artikelen conceptueel zijn (wat iemand denkt of meent, bijvoorbeeld dat directe instructie geestdodend is of dat toetsen niets dan vergif zijn), beschrijvend zijn (wat deed iemand en wat zag zij/hij of meende zij/hij te hebben gezien, bijvoorbeeld ik gebruikte X of Y en de kinderen waren…

View original post 2.109 woorden meer

Geef een reactie

