Verdriet en verlies verwerken, dat kan je samen doen.

Alles wat in de wereld gebeurt, kan ook een invloed hebben in je klas. Het mooie en het leuke, maar ook verdriet en verlies. Deze blogpost op kleutergewijs gaat over dit laatste.

Kleutergewijs

Omgaan met verdriet en verlies, hoe pak je zoiets aan in relatie tot jonge kinderen? En hoe pak je dit aan in de klascontext? In dit bericht tracht ik enkele aanknopingspunten mee te geven, ondanks het feit dat deze thematiek breed vanuit verschillende insteken kan behandeld worden.

Wanneer is ‘verandering’ een ‘verlies’ voor kinderen?

Onlangs las ik het boek ‘Ruimte voor verdriet: omgaan met kinderen in verliessituaties’ (Verliefde & Fiddelaers-Jaspers, 2005). Ik leerde in eerste instantie dat een ‘verlies’ voor ieder kind anders is. Een verandering wordt immers pas een verlies wanneer het voor het kind in kwestie betekenis heeft, ertoe doet.

Bijvoorbeeld: het ontploffen van de ballon waarmee de broers Daan en Stijn spelen, is in de beleving van Daan een ramp (hij had deze ballon in de klas van ‘zijn’ juf Ann gekregen). Voor Stijn is het een spijtige zaak, maar ach, er zijn nog ballonnen in de…

View original post 748 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s