Een nieuwe Education at a glance: de staat van het (Belgisch) onderwijs volgens de OESO

Vandaag wordt de nieuwe Education at a Glance voorgesteld. Dit is de presentatie voor alle OESO-landen:

Maar ik wil graag ingaan op België (zie ook dit samenvattende rapport).

Eerst en vooral bestaat onderwijs niet op Belgisch niveau, waardoor het interpreteren van de OESO-cijfers wat moeilijker kan zijn. Het zijn namelijk gemiddelden voor het land, terwijl het onderwijs op Vlaams en Franstalig niveau georganiseerd wordt.

Wat valt er zoal op in de enorme berg data?

Eerst interessant maar niet noodzakelijk grote nieuwskoppen:

  • Het lerarenkorps is opvallend verjongd de voorbije jaren. De gemiddelde leeftijd van leerkrachten en zeker directies ligt gemiddeld jonger dan in de andere landen.
  • Een diploma hoger onderwijs blijft de beste verzekering voor werk.
  • We hebben een zeer grote groep kinderen die vroeg naar school gaan.
  • Oja, specifiek voor Vlaanderen: lonen van leraren zijn in Vlaanderen beter dan het OESO- en EU22-gemiddelde, maar zeker niet top en minder dan jobs met gelijke diploma’s. In het algemene rapport zet de OESO in op het belang van correcte verloning om leerkrachten aan te trekken én te houden (een van de grotere uitdagingen).

Maar er zijn ook enkele duidelijke thema’s die wellicht de komende dagen/weken voer voor discussie kunnen zorgen.

  • De genderkloof in onderwijs blijft een grote uitdaging en dat op veel manieren. Binnenkort is misschien enkel nog de directeur en de klusjeman een man in het onderwijs, en al is het boutade, er is iets van aan. We zien steeds meer vrouwen in het onderwijs, maar de directie is meestal mannelijk. We zien steeds meer meisjes in het ASO en logischerwijze meer meisjes dan jongens in het hoger onderwijs, maar tegelijk doctoreren er meer jongens dan meisjes. Het is dus niet een eenduidig jongens- of meisjesprobleem, er zitten belangrijke nuances onderhuids als je dieper naar de cijfers kijkt. Als we kijken naar het aantal meisjes in STEM-richintgen scoort België trouwens ronduit bedroevend.
  • Er gaat gemiddeld veel geld naar onderwijs, meer dan in andere OESO-landen, maar dit verbergt een belangrijke scheeftrekking. Secundair onderwijs krijgt namelijk relatief gesproken veel geld, terwijl kleuteronderwijs en zeker hoger onderwijs ondergefinancierd wordt. Het is de vraag wat de rationalisering van de verschillende opleidingen in het secundair onderwijs hier zal opleveren, maar ik kan me inbeelden dat dit voor de nodige discussie zal zorgen.
  • De toegang tot hoger onderwijs stokt. 58% van de Belgische jongvolwassenen zal in de loop van hun leven in het hoger onderwijs starten, wat lager is dan het OESO-gemiddelde van 61% en lager dan de meeste buurlanden.

En nu… wachten op de big bang met PISA, PIRLS en TIMMS op het einde van dit jaar. Ik zou nu al een paar gokjes kunnen doen over de inhoud dan, maar hou me voorlopig nog in.

2 gedachten over “Een nieuwe Education at a glance: de staat van het (Belgisch) onderwijs volgens de OESO

  1. Pingback: Wat betekent goed leiderschap op school? OESO-rapport | X, Y of Einstein?

  2. Pingback: Wat vind je over onderwijs in VRIND 2016? Deel 1: vertrouwen in onderwijs en geld… | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s