PISA in Focus: moet elk kind complexere wiskunde leren?

Er is een nieuwe PISA in Focus en deze keer gaat het mini-rapport over complexe wiskunde. De vraag is: moet elk kind dit wel leren?

De OESO stelt vast dat:

  • Exposure to complex mathematics concepts and tasks is related to higher performance in PISA among all students, including socio-economically disadvantaged students.
  • Working on complex problems without individualised support can increase mathematics anxiety among weaker students.
  • In most PISA-participating countries and economies, at least one in two students attends schools where teachers believe that it is best to adapt academic standards to the students’ needs.
  • Teaching strategies that support struggling students in mixed classes, such as giving students extra help when they need it, are related to students having more confidence in their mathematics ability.

En besluiten daarom:

Giving all students similar opportunities to learn complex mathematics is a key strategy for tackling low performance and increasing equity. The difficulties and anxiety some students experience when facing complex mathematics should not be a reason to lower expectations, stream students who have not yet acquired certain skills into inferior mathematics programmes, or water down the content of instruction. Teachers need to have the resources, pedagogical tools and dispositions to teach heterogeneous classes effectively and provide additional support to struggling students. If teachers choose to differentiate instruction within their classes, they can opt for methods that do not segregate weak students further, such as flexible grouping.

De OESO beschrijft hierbij constante differentiatie, waarbij kinderen flexibel in wisselende niveaugroepen binnen de klas gevormd worden (en waarbij om evidente redenen het leerproces van de kinderen gedurig gemonitord wordt).

Het idee dat iedereen alles kan leren, staat nogal centraal in dit rapport. Terwijl volgens mij veel kinderen meer kunnen leren dan we soms denken, is het pedagogisch optimisme in dit rapport wel heel erg groot. We lezen het wellicht beter als: kinderen mogen niet zwak zijn door hun omstandigheden.

Een gedachte over “PISA in Focus: moet elk kind complexere wiskunde leren?

  1. Ik heb het meestal niet zo op die PISA rapportages maar als wiskundige begaan met informatica onderwijs kun je niet altijd kieskeurig zijn in je bondgenoten. Ik onderschrijf van harte dat we “hard fun” onderwijzen, en investeren om het onderwijsbaar te maken voor gemengde groepen. Het is allesbehalve goed om de minder goed meekomende leerling af te serveren met iets eenvoudigs (en irrelevants).
    Merk overigens op dat Nederland tot een select groepje landen behoort waar de leerlingen die wiskunde goed afgaat meer angst voor het vak hebben dan de de leerlingen die amper kunnen meekomen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s