Rapport KBS: Wat als jongeren de school van morgen ontwerpen?

Ik kreeg vroeg deze ochtend via @chrisderboven het nieuwe rapport van de Koning Boudewijnstichting toegestuurd. In het rapport de winnende ontwerpen die jongeren maakten als reactie op de oproep ‘hoe ziet de school van de toekomst er uit?’.

De Koning Boudewijnstichting haalt dit er uit:

Alle 10 projecten die geselecteerd werden voor School van de Toekomst hebben hun eigen insteek en prioriteiten. Toch zien de jongeren, doorheen de verschillende verzuchtingen en dromen over hoe het onderwijs er in Vlaanderen moet uitzien, een aantal rode draden lopen, die voor hen de essentie moeten zijn van elke geslaagde hervorming.

Een van de belangrijkste lessen van School van de Toekomst is deze: jongeren willen leren en kunnen verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen leerproces.

Zelf viel me vooral iets anders op:

Opvallend in veel voorstellen is de vraag naar rustpunten, naar ruimte en tijd om te ademen en uit te zoeken wat ze willen, om te leren in eigen tempo, om inspiratie op te doen naast school en ook de tijd te krijgen om dat te ontwikkelen.

Dit is niet nieuw. Enkele jaren geleden was er een gelijkaardige vraag aan leerlingen met een zelfde opvallende resultaat toen: kinderen willen rust.

Lees het hele rapport hier.

Een gedachte over “Rapport KBS: Wat als jongeren de school van morgen ontwerpen?

  1. Pingback: Rapport KBS: Wat als jongeren de school van mor...

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s