Wat moet in de eindtermen volgens de Vlaamse scholieren? (overzicht met beetje commentaar)

Net bekend gemaakt, er is een nieuw rapport van de Vlaamse scholierenkoepel over de eindtermen. De aanbevelingen gebeuren op basis van een bevraging van 17000 Vlaamse leerlingen.

Een overzicht in 6 thema’s:

We nemen jullie in vogelvlucht door de 6 thema’s waaronder we alle antwoorden konden bundelen. In het volledige rapport gaan we dieper in detail op elk thema en en formuleren we ook nog een aantal voorwaarden waaraan sterke eindtermen moeten voldoen.

Gezond en wel

Het belang van een gezond lichaam ondervinden leerlingen het liefst letterlijk en figuurlijk ‘aan den lijve’. Gezondheid kan dus niet zomaar een afgebakend, af te vinken puntje in het leerplan zijn. Werken aan dit thema laat zich ook niet begrenzen door de muren van het klaslokaal. Het moet terug te vinden zijn in de hele schoolcultuur.

Mentaal in evenwicht

Een burn-out wordt in deze tijd bijna iets alledaags. Jongeren zien de oudere generaties bezwijken onder de werkdruk en merken dat zelfs klasgenoten soms een tijdje uitvallen omdat het hen te veel wordt. De stress en de prestatiedruk bij het vele schoolwerk en talrijke evaluatiemomenten vallen niet te onderschatten. Stress die bovendien niet stopt aan de schoolpoort, maar de leerlingen via digitale leerplatformen als Smartschool ook achtervolgt naar huis. De schrik om te falen zit diep. Jongeren zien dan ook een taak weggelegd voor hun leerkrachten en het onderwijs in het algemeen om hen op dat vlak de nodige ondersteuning te bieden.

Eigen kracht

‘Talent’ is een woord dat vaak gebruikt wordt in de onderwijswereld, maar in de praktijk krijgen scholieren te weinig de kans om hun eigen sterktes te ontdekken. Schoolslogans als ‘Wees wie je bent’, ‘Elk talent telt’ of ‘Doorbreek je grenzen’ zijn inhoudloos als ze enkel op papier bestaan. In de realiteit worden leerlingen vaak in dezelfde vaste mal geduwd, waardoor ze te weinig succeservaringen beleven. Regelmatig het gevoel ervaren dat iets lukt, is nochtans een prima motivator. Zo blijven scholieren zin hebben om te groeien, bij te leren en zichzelf te verbeteren.

Klaar voor het leven na het middelbaar

De duidelijke boodschap die we overal hebben gehoord is dat scholieren op eigen benen willen kunnen staan. Veel ondervraagde leerlingen geven aan dat ze bepaalde basisvaardigheden om te overleven missen. Ze weten perfect hoe warm het soms kan worden in de tropen, maar niet op welke temperatuur je de was moet doen. Ze kunnen vierkantswortels trekken, maar geen worteltjes koken. Ze vullen blindelings een matrix in, maar weten niet hoe te beginnen aan een belastingsbrief. Echt klaargestoomd voor de toekomst voel je je op die manier niet wanneer je je diploma in de hand hebt. ‘Waarom is dit nuttig?’ is een eenvoudige vraag die bij het opstellen van de eindtermen altijd in het achterhoofd gehouden moet worden.

Verbonden met elkaar

Op een school komen leerlingen met verschillende karakters, leeftijden, gender, achtergronden en interesses bij elkaar. Een kleine versie van de diverse samenleving als het ware, en op die manier een ideaal laboratorium om te leren omgaan met verschillen. Maar tegelijkertijd krijg je ook een broeihaard van hormonen, kriebels en gevoelens als je een bende tieners bij elkaar zet. Scholieren vragen daarom ook speciale aandacht voor romantische relaties en alles wat daarbij komt kijken.

Met beide voeten in de wereld

Leerlingen zijn niet enkel op zoek naar zichzelf in relatie met anderen, maar ook in relatie met de hele wereld. ‘Waarom denk ik zo en mijn buurman anders?’ ‘Hoe passen mijn eigen acties binnen grote actuele thema’s?’ ‘Hoe word ik een goed geïnformeerde wereldburger?’ Jongeren willen kritisch kunnen denken en beslissen en vragen daarvoor hulp aan het onderwijs.

Eerst en vooral zijn de jongeren duidelijk kinderen van hun tijd (zie bijvoorbeeld burnout) maar wat mij opvalt in het lijstje is het standpunt dat de jongeren innemen in een oud spanningsveld. Veel van wat hierboven staat, hoort bij de privé-sfeer en zou in een andere tijd misschien zelfs eerder bij het gezin of de familie geplaatst worden. De discussie wat de taak van ouders is en wat de taak van onderwijs, is inherent aan onderwijsdiscussies. Je zou zelfs te kort door de bocht kunnen stellen dat onderwijs in het leven is geroepen toen de opvoeding van ouders niet meer kon voldoen aan de samenleving. Maar ik kan me inbeelden dat sommige van de voorstellen deze discussie nieuwe voeding kunnen geven. In dit laatste is de pun intended, omdat bijvoorbeeld gezonde voeding aanleren op school in de UK een hot issue is geweest (met mogelijk zelfs onverwachte effecten) terwijl in Nederland er ook wel pleidooien zijn, maar ook tegengeluiden.

Nog 2 extra bedenkingen:

  • Bij het punt ‘Eigen kracht’ komen de scholieren op het randje van wat met eindtermen mogelijk is en waar de schoolautonomie begint.
  • Bij het laatste punt ‘met beiden voeten in de wereld’, kan een mooie denkoefening zijn, welke (vak)kennis hier bij nodig is.

Een gedachte over “Wat moet in de eindtermen volgens de Vlaamse scholieren? (overzicht met beetje commentaar)

  1. Pingback: Overzicht onderwijsnieuws: leren koken en meer religieus (en meer) | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s