Leren leerlingen meer van aantrekkelijke leerkrachten?

Het lijkt op het eerste gezicht een beetje vergezocht, maar een nieuwe paper onderzocht de vraag of leerlingen meer leren van aantrekkelijke leerkrachten. Richard Westfall en zijn collega’s aan de universiteit van Nevada vroegen 100 studenten naar een opname te luisteren van 20 minuten les. Ze gebruikten hiervoor 2 versies: met een mannelijke en een vrouwelijke docent. Terwijl de studenten de opname beluisterden, kregen ze een foto te zien van de ‘lesgever’, waarbij een deel een zeer aantrekkelijk docent te zien kregen, en een andere groep een onaantrekkelijke docent te zien kregen. De studenten kregen te horen dat het onderzoek ging over doceerstijlen en mochten geen notities maken.

Vervolgens kregen de studenten een meerkeuzetest over de leerstof, waarbij de groep die een aantrekkelijke leerkracht te zien kreeg beter scoorde dan wie een minder aantrekkelijke foto zag. Het verschil was significant maar niet echt groot: de groep met een aantrekkelijke docent scoorde gemiddelde 18.27 antwoorden juist tegenover 16.68 correct bij de groep die een minder aantrekkelijke docent te zien kreeg. Besef wel: ze kregen exact de zelfde uitleg op exact de zelfde manier, enkel de foto verschilde.

Wat ook opviel, was dat de studenten die een foto van een aantrekkelijke docent(e) zagen, deze hoger inschatten qua lesgeven, gezondheid en intelligentie en dat ze gemiddeld het gemakkelijker vonden om op te letten. Gender van de docent of student maakte weinig uit.

Er zijn wel wat bedenkingen te maken bij het onderzoek. Ten eerste is de steekproef hier echt wel behoorlijk klein en ten tweede ging men voor uitgesproken verschillen in aantrekkelijkheid, de optie ‘gewoon’ qua aantrekkelijk ontbrak. De onderzoekers roepen daarom ook op voor meer onderzoek.

Oja en ten derde: het effect is te klein om bij de nieuw te ontwerpen toelatingsproef aantrekkelijkheid als criterium op te nemen🙂.

Abstract van het onderzoek, gevonden via BPS Digest:

Although a considerable body of research has examined the impact of student attractiveness on instructors, little attention has been given to the influence of instructor attractiveness on students. This study tested the hypothesis that persons would perform significantly better on a learning task when they perceived their instructor to be high in physical attractiveness. To test the hypothesis, participants listened to an audio lecture while viewing a photograph of instructor. The photograph depicted either a physically attractive instructor or a less attractive instructor. Following the lecture, participants completed a forced choice recognition task covering material from the lecture. Consistent with the predictions; attractive instructors were associated with more learning. Finally, we replicated previous findings demonstrating the role attractiveness plays in person perception.

Een gedachte over “Leren leerlingen meer van aantrekkelijke leerkrachten?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s