Even over meerkeuze-examens

Vandaag komt de KU Leuven in het nieuws met een nieuwe vorm van meerkeuze-examens. Dat men de stress wil aanpakken van de studenten bij een dergelijke vorm van examen, is mooi. Door het gokken aan te pakken wil men wellicht ook het verschil aanpakken dat meerkeuzevragen hebben op meisjes en jongens.

Maar er zijn ook een paar andere bedenkingen te maken. Ik zie twee belangrijke redenen waarom multipele choice-examens populair geworden zijn:

  • Meerkeuze-examens lijken meer objectief, maar het verschil tussen jongens en meisjes lijken hier alvast vraagtekens bij te plaatsen.
  • Dergelijke examens zijn praktischer en goedkoper.

Er kruipt een pak tijd in het opstellen van dergelijke meerkeuzevragen, het grote werk zit vooraf, maar het verbeteren kan met technologie razendsnel gaan. Zeker als je les geeft aan gigantische groepen, zoals we nu gewoon zijn geworden in het hoger onderwijs, kan dit een oplossing bieden. Sommige vakken geef ik zelf aan 400 studenten, reken zelf maar uit wat dit betekent voor manueel verbeterwerk versus de examens op een multifunctional leggen en de resultaten een kwartiertje later in een spreadsheet zien verschijnen.

Een mooi extra voordeel is dat we ook de kwaliteit van de vragen daarna makkelijker kunnen meten en zo een pool van goede examenvragen kunnen samenstellen die eventueel kunnen hergebruikt worden.

Maar…  er is nog een probleem. Dit onderzoek uit 2003 van Clark en Linn toont het belang van contactonderwijs voor begrip – wat door besparingen afgebouwd wordt – maar toont ook hoe de achteruitgang van begrip niet vastgesteld wordt door meerkeuzevragen in tegenstelling tot open vragen. De verklaring kan je een stuk bij Hattie en Yates (2013) vinden: het is makkelijker te herkennen (wat je bij meerkeuzevragen hebt) dan zelf iets te construeren (wat je bij open vragen moet doen). De ironie lijkt dus dat 2 besparingsmaatregelen elkaars effect zouden kunnen verbergen.

Het is cruciaal dat er verschillende vormen van evaluatie naast elkaar blijven bestaan, ook meerkeuze, maar ook open vragen, observaties, enz.

Maar dat wist De Ideale Wereld ook al:

Een gedachte over “Even over meerkeuze-examens

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s