Kleine oproep: is of was loser het meest gebruikte scheldwoord op de speelplaats?

Morgen geef ik een lezing in Rotterdam rond de vraag ‘Wie ben ik?’. Het is niet zozeer dat ik het puur over identiteit ga hebben (in feite echt niet), maar in voorbereiding bekeek ik onder andere ook het werk van Paul Verhaeghe. Een uitspraak van hem die hij in het boek doet maar ook in verschillende interviews herhaalde als argument en bewijs dat onze samenleving (te) neo-liberaal is geworden, is dat op de (Vlaamse) speelplaats van de lagere school ‘loser’ het belangrijkste scheldwoord is geworden.

In een Nederlands interview voor de VPRO specificeert hij het over Vlaamse kinderen tussen 7 en 12 jaar.

Probleem nu is: ik heb indertijd al gezocht en het voorbije weekend terug, ik vind dit onderzoek niet. Hij vermeldt het niet in zijn boek. Je vindt in bijvoorbeeld Scholar wel vaak deze stelling, maar deze zijn steeds terug te brengen tot Verhaeghe zelf.

Vond wel Nederlands commercieel onderzoek (ook getipt via Karin Winters) maar daar komen hele andere scheldwoorden uit (homo scoort bvb goed). Los dat het quote van Verhaeghe over Vlaanderen zou gaan en dat dit onderzoek recenter is en scheldwoorden snel evolueren.

Het heeft wel alvast een leuk gesprek gisteravond opgeleverd met mijn zonen die in de lagere school zitten over welke scheldwoorden bij hen gebruikt worden (mijn oren gingen nogal open).

Maar omdat ik niet van losse eindjes hou en het me dus bezig houdt: kan iemand mij de bron bezorgen?

PS.: stuurde ooit een mail naar de auteur en kreeg geen antwoord.

Geef een reactie

