Truth in advertising: Zeer belangrijk voor het onderwijs!

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Als je iets onderzocht hebt als wetenschapper en jij, jouw universiteit, de geldverstrekker of alle drie tezamen de aandacht van anderen willen trekken over de uitkomsten, dan is het normaal dat een of meer van de partijen een persbericht opstelt. Dit bericht is natuurlijk het liefst voorzien van een sexy, eye-catching titel. Hier is m.i. helemaal niets mis mee, mits de kop klopt! Ionica Smeets, wetenschapsjournaliste (o.a. NRC) en hoogleraar wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Leiden maakt in haar oratie “Enige beschouwingen over de waarde der wetenschapscommunicatie” duidelijk dat wetenschapsjournalistiek zeer belangrijk is voor wetenschapper, universiteit, geldverstrekker én maatschappij. Maar zij waarschuwt ons ook. Het kan fout gaan (zij stelt zelfs: “De journalisten snappen er niets van”) en deze fouten kunnen soms vervelende gevolgen hebben. Berucht zijn de artikelen die wij bijna dagelijks in de kranten en tijdschriften zien over diëten en de dieetadviezen die bijna uitsluitend geschreven…

View original post 953 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s