Kleine frustratie in tijden van Netflix, Yelo, enz.

Nee, dit wordt niet een vroeger was het beter blogpost, maar de voorbije weken botste ik op een kleine frustratie in deze tijden van Netflix, Yelo en andere streamingdiensten, zeker nu de laatste videotheken sluiten: we raken de toegang tot een deel van ons filmgeheugen kwijt. Of beter: we zijn overgeleverd aan de keuzes van enkelen als het over makkelijke toegang tot een collectief filmarchief gaat.

2 concrete voorbeelden:

  • Mijn jongens zijn nogal wild van het liedje Convoy uit de jaren 70. Ooit ontdekten ze deze song in mijn iTunes-bibliotheek en het werd herdoopt in het Cowboy-lied. De song was de inspiratie voor een gelijknamige film waarvan ik als tiener de VHS-tape zowat heb stukgekeken. Ik wou de film herbekijken, maar dit bleek niet evident op legale wijze. Via streamingdiensten alvast geen succes, kan hem wel via de iTunes-store kopen of huren (maar zonder Nederlandstalige ondertitels).
  • Vandaag deelde een kennis op Facebook een compilatie uit de Pink Panther films. Voor alle duidelijkheid: de originele met de legendarische Peter Sellers en niet de ietwat duffe remakes met Steve Martin. Perfecte films voor op een druilerige herfstzomernamiddag. Maar terug ontdek je al snel hoe beperkt het aanbod is van de streamingsdiensten (en terug wel de mogelijkheid via iTunes).

Voor de opkomst van de videotheken was het sowieso kijken wat de tv schaft, maar in de jaren 90 en bij het begin van deze eeuw kon je zeker in de stad de grootste filmklassiekers makkelijk te pakken krijgen. Zo kon ik mijn vrouw in spe bvb ooit de fantastische films Adam’s Rib of Roman Holiday tonen. Films die voor Netflix of Telenet (de streamingdiensten waar ik toegang tot heb) niet interessant zijn. Wellicht omdat ik maar een van de weinige freaks ben die deze films nog wil zien. iTunes scoort beter, maar het bedrag loopt op en ook dit aanbod is zeer zeker niet sluitend.

We hebben het vaak over beperkt aanbod als het gaat over muziek met songs die enkel op Spotify, Tidal,… staan of net niet op die media staan. Deze streamingaanbieders zijn heel slim in hoe ze je navigeren naar wat ze wel in hun aanbod hebben, om zo te verhullen wat ze allemaal niet hebben.

Een dergelijk uitgebreid archief is wellicht ook niet commercieel rendabel, maar net tegelijk daardoor zie ik een belangrijke rol voor bvb bibliotheken: een collectief aanboorbaar geheugen.

Geef een reactie

