Een goedkoop wondermiddel om de onderwijskloof te dichten?

Wondermiddelen in onderwijs doen me altijd argwanend opkijken, zelfs als ik ze ontdek via Daniel Willingham, maar dit onderzoek van Yeager et al, (2016) lijkt het wel te zijn: via een kleine ingreep leerlingen uit zwakkere milieus beter laten presteren aan de universiteit.

Wat houdt deze ingreep dan wel in? Alle deelnemende studenten kregen een online taak van 30 minuten en werden verdeeld over 3 mogelijke groepen:

  • Groep 1 kreeg een social belonging conditie waarbij uitgelegd werd dat je niet op je plaats voelen aan de universiteit normaal is en dat de meeste studenten uiteindelijk wel vrienden maakten en slaagden.
  • Groep 2 kreeg de growth mindset conditie (zie Dweck) waarbij duidelijk gemaakt wordt dat intelligentie kneedbaar is en dat je kan slagen als student met de nodig inspanning. Dit werd aangevuld met enkele effectieve strategieën.
  • De derde groep kreeg zowel de social belonging als de growth mindset conditie.

Elke groep werd opgedragen een essay te schrijven over de informatie ze hadden gelezen en hoe dit toepasbaar was op zichzelf. Dit is om de informatie vast te zetten en hen te helpen inbeelden hoe het bruikbaar is voor hun eigen ervaring.

Het experiment gebeurde 2 keer, namelijk een eerste keer onder studenten die naar een publieke universiteit zouden gaan (waar je makkelijk toegelaten wordt) en wat blijkt: de tweede en derde aanpak is effectief:

Bij een tweede experiment werd gekeken naar studenten die naar een duurdere privé-universiteit zouden gaan en werd gekeken naar studenten die wel een van de interventies kregen, versus studenten zonder interventie als controlegroep:

Wat blijkt: studenten uit begoede milieus merken geen effect van de ingreep, maar bij de studenten uit zwakker milieus is er een duidelijke winst en wordt de kloof met 30-40% gedicht. Ook belangrijk: de studenten werden ook verder bevraagd tijdens hun studies en de resultaten hier tonen dat de studenten van zwakkere sociale achtergrond met de interventie niet enkel beter presteerden, maar ook beter vrienden maakten en zich beter voelden aan de universiteit.

Maar… nog ietsje meer dan Daniel Willingham wil ik voor voorzichtigheid pleiten. Er is meer onderzoek nodig, het onderzoek smeekt om replicatie. Het is ook onduidelijk in welke mate dit transfereerbaar is naar onderwijssystemen zoals in Vlaanderen of Nederland waar toegang tot universiteiten anders georganiseerd is.

Maar tegelijk: misschien een mooi experiment om in Vlaanderen aan de oriënterende toelatingsproef te koppelen.

Een gedachte over “Een goedkoop wondermiddel om de onderwijskloof te dichten?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s