Al mijn spreken-voor-publiek-tips op een rijtje

Deze blogposts schreef ik al een tijdje geleden en ik merk dat ze nog steeds vaak gelezen worden. Maar door een mailtje gisteren besefte ik opeens dat ik nooit een overzicht van de 5 posts bracht. Daarom – met dank aan Linda Duits – dit overzicht:

Deel 1: drie stappen: inhoud, vorm en ritme
Het begint met doelen, die vervolgens leiden tot inhoud. Daarna komt vorm (beeld/tekst per slide) en vervolgens – erg belangrijk – het ritme.

Deel 2: inoefenen, spontane opmerkingen en overgangen
Besteed veel aandacht aan overgangen. Grapjes lijken spontaan, maar zijn dat niet altijd.

Deel 3: wees concreet
Hierbij gaat het om herkenbare voorbeelden en verhalen die vooral als basis dienen van een onderliggend principe of inzicht.

Deel 4: wat is het verschil met les geven?
Voor de docenten onder ons  belangrijk om bij stil te staan (en handige tips voor mensen die vaak lezingen geven en daarna onderwijs gaan geven).

Deel 5: technisch gesproken
Waardevolle tips over de uitvoering ter plaatse.

Dit is zeker geen volledige cursus, maar ik hoop dat jullie er iets aan hebben!

Geef een reactie

