Tips bij het formuleren van kindvriendelijke complimenten

Denk dat het niet enkel relevant is voor kleuteronderwijs…

Kleutergewijs

Hoe formuleren we complimenten naar jonge kinderen toe? Het lijkt een makkelijke vraag, we geven immers zo vaak spontaan complimenten. Toch leerde ik uit de sessie van Jantine Spilt tijdens de kleutergewijze ontmoetingsdag dat ‘goed’ complimenteren niet vanzelfsprekend is. Want hoe vaak dreig ik zelf te vervallen in bewoordingen als ‘wauw, wat een prachtig kunstwerk!’ wanneer mijn zoontje met een knutselwerk van school naar huis komt. Tijdens de sessie leerde ik dat dit misschien niet de beste keuze is. Uit het verhaal van Jantine Spilt onthoud ik zelf vooral volgende tips:

1. Wees oprecht en betrokken: laat kinderen voelen dat je aandacht werkelijk uitgaat naar datgene waarover je een compliment geven.

2. Wees geloofwaardig en schep realistische verwachtingen: blaas je compliment niet op. Uit onderzoek van Brummelman et al. (2014) bleek immers dat kinderen die opgeblazen complimentjes kregen (‘super goed gedaan!’) in plaats van een realistisch, geloofwaardig compliment (‘goed gedaan’) bij het natekenen van een…

View original post 375 woorden meer

Geef een reactie

