Na een dagje Festival of Education

Gisteren sprak ik op Wellington College tijdens de eerste dag van het Festival of Education. Het is mijn eerste ervaring met het festival dat aan zijn zevende jaargang toe is en eerlijk gezegd: ik ben zwaar onder de indruk.

Eerst en vooral is er de enorme grootte. Denk aan een klein rockfestival met over de 2 dagen gespreid 5000 bezoekers met meer dan 250 sprekers in ontelbare sessies. Ik gaf zelf een lezing voor iets meer dan 200 man in de kapel van de school, de keynotes zijn in een tent waar quasi permanent 1000 man zit te luisteren.

Het is opvallend Brits, op enkele verdwaalde Europeanen en mensen uit Australië of Amerika na. Dit merk je in enkele punten van het programma, maar in feite is er inhoudelijk eten en drinken voor iedereen met ruimte voor debat, onderzoek en commentaar voor alle niveaus van onderwijs.

Het is wel wennen aan de lokatie, denk aan de school van Harry Potter.

Is het een must om te bezoeken als Belg of Nederlander? Misschien niet, maar zeker de moeite waard, eerlijk gezegd.

Gisteren hing het referendum als een donker zwaard boven de conferentie. Iedereen die ik sprak hoopte op een “remain”. Wel benieuwd wat straks de sfeer zal zijn…

Geef een reactie

