Nog een rapport: OESO over wiskunde en gelijke kansen (en botst ogenschijnlijk op 1 punt met CPB)

De titel van deze post kan wellicht Ionica Smeets iets anders doen denken, besef ik nu. Maar na het CPB-rapport is er nog onderwijsnieuws, maar dan vanuit de OESO met een nieuwe analyse op de bekende PISA-2012 data specifiek rond wiskunde en gelijke onderwijskansen.

Misschien de belangrijkste opmerking: een van de belangrijkste aanbevelingen uit het CPB-rapport, namelijk ‘ability grouping’ wordt in dit OESO-rapport net voor gewaarschuwd. Dit was ook eerder al het geval in het rapport dat de OESO recent maakte over Nederland.

Hoe kan je dit verklaren? Er is eerst en vooral een verschil in focus: bij CPB ligt de nadruk op leerwinst, bij de OESO waarschuwt men net voor een mogelijk gevolg van stijgende ongelijkheid. Tegelijk spreken de 2 rapporten elkaar minder tegen dan je denkt, want beide waarschuwen voor mogelijke negatieve gevolgen van vroege schoolkeuze. Maar waar CPB het heeft over mogelijke winst, spreekt de OESO over mogelijke gevaren.

De samenvattende presentatie:

En een samenvattende infografiek:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s