Cruciale input voor debat lerarenloopbaan en -opleiding

Vandaag publiceerde het Nederlandse CPB een rapport over hoe je kansrijk onderwijs mogelijk maakt. Ze noemen daarin 3 maatregelen die kosteffectief zijn:

  • gericht coachen van docenten;
  • anders indelen van klassen;
  • inlopen van leerachterstanden.

De drie elementen bevatten ook heel veel input voor de huidige onderwijsdiscussies in Vlaanderen, onder andere over al dan niet brede eerste graad, maar het eerste punt verdient volgens mij extra aandacht. We praten momenteel over de lerarenloopbaan en de lerarenopleiding (al dan niet masters) en wat deze wetenschappelijke literatuurstudie stelt kan en moet een inspiratiebron zijn, zeker omdat Vlaanderen nog meer dan enige andere OESO-regio de minst ervaren leerkrachten bij de moeilijkste klassen zet.

Lees mee:

Gericht coachen van docenten levert relatief veel leerwinst (zie tekstkader) op. De verschillen tussen wat docenten weten te bereiken met leerlingen zijn namelijk groot. Het kwart docenten dat de meeste leerwinst boekt, laat leerlingen een onderwijsniveau (100%) beter presteren dan het kwart docenten dat de minste leerwinst boekt.

Sociale vaardigheden van docenten spelen een grote rol in deze leerwinstverschillen. Cognitieve vaardig- heden hebben veel minder invloed op de leerwinst. Zo steken basisschoolleerlingen niet meer op van excellent cognitief vaardige docenten dan van ande- re docenten. Daarnaast boeken basisschooldocenten met een mastertitel niet meer leerwinst bij hun leer- lingen dan collega’s zonder mastertitel. Sociale vaar- digheden – nodig voor de interactie met leerlingen

– leveren wel relatief veel leerwinst.

Sociale vaardigheden zijn te trainen. Systematische lesobservaties, waarbij docenten gerichte feedback krijgen op hun minder goed ontwikkelde sociale vaardigheden, leveren leerwinsten op. Voor lesobservaties door collega’s vindt de literatuur leerwinsten van 16% van een onderwijsniveau.1 Voor lesobservaties door externe trainers 42%. Deze resultaten zijn gevonden bij coachingstrajecten van een jaar op basis van gerichte diagnose en in combinatie met het telkens speci ek terugkoppelen van gedrag. Coachingstrajecten door collega’s kosten ongeveer 300 euro per leerling en door externen ongeveer 600 euro.2

Ervaring is ook belangrijk voor de leerwinstverschillen tussen docenten. Er is meetbaar verschil tussen wat een beginnende docent met een leerling bereikt en wat een docent met vijf jaar ervaring bereikt bij dezelfde leerling. Het intensief inwerken van beginnende docenten via mentoring en coaching maakt hierin veel goed. Dit levert hun leerlingen 22% van een onderwijsniveau leerwinst op. Naast inwerken helpt het als docenten hun carrière starten door een tijdje in hetzelfde leerjaar te werken. Beginnende docenten werken zich minder snel in in een nieuw leerjaar dan ervaren docenten. Daarnaast kunnen beginnen- de docenten relatief minder goed omgaan met grotere klassen. De leerwinst van een klei- nere klas is bij een beginnende basisschooldocent hoger dan gemiddeld.

2 gedachten over “Cruciale input voor debat lerarenloopbaan en -opleiding

  1. Pingback: Cruciale input voor debat lerarenloopbaan en -o...

  2. Het Regio College in Zaandam, MBO, investeert in nieuwe docenten. Er is voor hen een inwerkprogramma. Daarbij krijgen alle docenten een persoonlijke coach, die hen gedurende het eerste jaar volgt en begeleidt. Lesbezoek en intervisie vormen vaste onderdelen, naast de persoonlijke coachgesprekken. Altijd mooi dat wat wij al weten nu ook door onderzoek wordt gesteund. Wij gaan er vooral mee door!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s