Mijn kleine kruistocht tegen een Nederlands spam-bedrijf

Ik heb zelf verschillende email-adressen. Eentje heb ik al zeer lang en gebruik ik bewust zeer selectief. Mijn kranten komen er op toe, maar je zal het adres niet snel vinden. Het voordeel hiervan is dat het tot voor kort zowat spam-vrij is.

Tot voor kort… Sinds een tijd krijg ik dagelijks verschillende spam-mails die opvallend genoeg Nederlandstalig zijn. Behalve dat ik het vreemd vond dat op dit adres spam toekwam, bouwde ik snel enkel filter-regels in om die spam-adressen onmiddellijk te verwijderen.

Het werd echter al snel dweilen met de kraan open. Steeds nieuwe domeinnamen stuurden weliswaar zeer gelijkaardige reclame-berichten voor onder ander Ikea, NMBS, Rynair, Ariel… Uitschrijven heb ik ooit geprobeerd bij een van de eerste mails, mezelf vervloekend omdat dit natuurlijk een beginnersfout was. Zo weten spammers dat je mailadres actief is.

Dus veranderde ik het geweer van schouder en zocht ik via whois op wie achter de vele verschillende domeinnamen zat. Groot was mijn verbazing dat alle domeinen van een en het zelfde bedrijf kwamen, vipresponse.nl. Domeinnamen zoals groendatapunt.eu, aanbiedingpermail.eu, actiesvanvandaag.be,… bleken steeds recent aangekocht te zijn door het zelfde bedrijf. Door steeds nieuwe domeinnamen aan te kopen, omzeilen ze spamfilters.

Ik heb ondertussen klacht neergelegd, maar ook het bedrijf gecontacteerd waarlangs de verschillende domeinnamen geregistreerd worden omdat ze zelf aangeven dat spam niet kan.

Ondertussen kreeg ik ‘spontaan’ een mailtje van nog maar eens een ander adres, info@dailymailz.nl, waarbij ze me beloven dat ze me op een blacklist zetten en dus nooit meer mails zal ontvangen. Maar dat kan een tijdje duren, staat er ook in de mail. En dat heb ik geweten: ondertussen weer een pak nieuwe spam-mail ontvangen.

2 bedenkingen:

  • Terwijl het bedrijf er heel gelikt uitziet en marketingtermen gebruikt als ‘affiliated mailings’, is dit gewoon spam. Ontvang je zelf ook dergelijke mails, leg ook klacht neer.
  • Ik vraag me af in welke mate bedrijven die van deze dienst gebruik maken, klant zijn en/of beseffen dat ze in feite van een spam-dienst gebruik maken. Eerlijk gezegd: het lijkt me meer anti-reclame dan wat anders?

 

Geef een reactie

