De Klok Horen Luiden (1): Deliberate Practice

Elke blogpost die eindigt met Nina Simone is een post naar mijn hart…

Blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Deze blog schreef ik oorspronkelijk voor het juninummer van het blad Didactief waar ik iedere maand iets schrijf over m.i. spraakmakend wetenschappelijk onderzoek en wat de betekenis daarvan is in/voor het onderwijs. Dit keer gaat het over deliberate practice, ofwel bewust oefenen en hoe mensen het begrip niet goed begrijpen en ook niet goed toepassen.

Misschien de twee meest gehoorde toverwoorden in het onderwijs (buiten learning analytics) zijn ‘Deliberate Practice’ ofwel doelbewust oefenen, en ‘Grit’ ( doorzettingsvermogen). Maar zoals bij heel veel termen (denk aan nieuw leren en flipping the classroom) worden ze verkeerd begrepen, uitgelegd en/of toegepast.

Deliberate practice is een manier van oefenen die zeer doelbewust is en waarbij de nadruk ligt op wat je nog net niet beheerst. Het is veel meer en ook heel iets anders dan simpelweg herhalen van iets wat je beter wil beheersen (in het onderwijs doorgaans een cognitieve of (psycho)motorische…

View original post 597 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s