Lessen uit Nederland voor Vlaanderen van OESO en meer…

Gisteren verscheen deze column van Aleid Truijens in de Volkskrant. Haar column is gebaseerd op onder andere het rapport dat de OESO maakte over Nederland waar ik ook al eerder over berichtte.

Er zitten toch enkele opvallende lessen in over zaken die we hier van plan zijn in deze column, bijvoorbeeld:

  • de grote vrijheid zonder toezicht van grotere schoolbesturen die autonomie van de directie in het gedrang kunnen bengen,
  • het minimale effect van vroege taallessen als de leerkracht er niet goed genoeg is voor opgeleid en er niet genoeg aandacht aan besteed wordt (zie ook hier en hier voor het eigenlijke rapport),
  • vroege selectie,

Er zijn ook een pak verschillen tussen Vlaanderen en Nederland. Bij ons blijkt uit PIAAC dat vooralsnog bij ons niet de zwakste profielen kiezen voor onderwijs, maar tegelijk kiezen wel steeds minder jongeren voor dit mooie beroep. En we hebben nog andere uitdagingen als het over leraren gaat, zeker als het over startende leerkrachten gaat. Bij de komende discussies is het dus handig om zoveel mogelijk geïnformeerd te zijn…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s