Wat weten we nog niet over woordenschatonderwijs? En wat wel?

Terug een mooie bijdrage op Kleutergewijs!

Kleutergewijs

Van experts verwachten we soms dat ze op alles een goed antwoord hebben, maar ik vind het eens zo interessant als ze benoemen wat ze nog niet weten. Dat deden onlangs drie wetenschappelijke onderzoekers over het thema woordenschatonderwijs, de kleuterexperts Hindman, Wasik & Snell (2016).

Wat weten we nog niet?

De vragen van deze onderzoekers klinken jou waarschijnlijk erg vertrouwd in de oren als je zelf met woordenschatonderwijs bezig bent:

  • Hoeveel woorden moeten kinderen leren om hun achterstand in te halen?
  • Welke types van woorden moeten leerkrachten bewust onderwijzen? En gezinnen?
  • Waarom halen sommige kinderen meer uit een activiteit dan andere?
  • Hoe kunnen we leerkrachten best trainen in goed woordenschatonderwijs? En gezinnen?
  • Hoe kunnen we een leertraject bouwen vanaf de allerjongste leeftijd (<2 jaar)?

Er zijn al heel wat mogelijke en goed beredeneerde antwoorden geopperd, maar wetenschappelijk onderzoek ontbreekt om het beste antwoord te kunnen identificeren. Dus roepen deze onderzoekers op tot…

View original post 564 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s