De baard is voorbij (Linda Duits)

Deze post verscheen eerst op dieponderzoek.nl. Ik plaats het hier na een scheerbeurt…

In januari 2011 schreven we hier dat de baard terug is. Hij had toen nog een diepe associatie met de jaren ’70 en ’80. In de jaren ’90 was het ondenkbaar dat de baard ooit weer hip zou worden, maar het gebeurde toch. Hij werd het symbool voor hipsters en hipheid en was niet weg te denken uit het Amsterdamse straatbeeld. Maar aan alle trends komt een einde en dus ook aan de baard.

In januari dit jaar publiceerde Business Insider, niet direct het meest fashion forward, een artikel waarin een historicus stelde dat 2016 het jaar zou worden dat de baard uit zou raken. Hij doet dat aan de hand van de opkomst van de yuccie, een term waar alle media in juni 2015 over schreven maar waar we daarna nooit meer iets over hebben gehoord. Weinig gezagwekkend, dus waarom denken wij van Diep toch dat de baard op zijn retour is?

Een duidelijk signaal komt van VICE. Zij schrijven naar aanleiding van een artikel in de Wall Street Journal waarin een mode-ontwerper wordt geinterviewd en celebreties onder de loep worden genomen:

“If photos of famous people and the undeniable testimony of a 24-year-old aren’t enough to convince you that beards are uncool, perhaps you will be persuaded by a survey finding that 67 percent of men in stylish, cutting-edge New York City have beards—as everyone knows, nothing signals the death of a trend like its extreme popularity. Whereas once a beard signaled rebellion, a devil-may-care attitude that told the world, I decided not to shave for a while, now they just telegraph a sheep-like conformity or an unmanly fear of exposing one’s face to the elements. What are the bearded trying to hide? many now wonder. Their faces?

En daar zit de crux: teveel mannen hebben nu een baard. De baard is mainstream.

Een andere duidelijke aanwijzing is de Danone-reclame waar zoveel over te doen was en eigenlijk alle reclames voor suffe merken met daarin overgecultiveerde baarden (zoals in de Vodafone-reclame in het beeld boven). Als iets ingezet wordt om producten te verkopen aan mensen in Appelscha en Alphen aan de Rijn, is het geen manier meer om je te onderscheiden.

Afgelopen weekend was ik op De Zon, een buitenfestival waar je traditiegetrouw kunt spotten welke kleren dit festivalseizoen populair zijn. Een vriendinnetje merkte op dat de baard opvallend afwezig was. Zoals de baard zich via Amsterdam over Nederland verspreidde, zo zal hij ook verdwijnen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s