PISA in Focus: Missen zwakke presteerders leerkansen op school?

Er is een nieuwe PISA in Focus met specifieke aandacht voor de leerlingen die minst goed presteren op de testen van de internationale vergelijking. Men gaat op zoek naar mogelijke kenmerken van leerling en klas die mee hun resultaten helpt verklaren.

Wat stelt men namelijk vast?

  • In almost every country and economy that participated in PISA 2012, low performers showed less perseverance than better-performing students. For instance, about 32% of low performers said they give up on solving problems easily compared to only 13% of better-performing students who so reported.
  • Low performers perceive their efforts in after-school learning activities to be unproductive. Despite similar self-reported efforts invested in studying for mathematics quizzes, 81% of top performers in mathematics agreed that they were prepared for mathematics exams compared to only 56% of low performers.
  • Low performers who did mathematics as an extracurricular activity were much more interested in mathematics than those who did not.

Bij dat laatste kan je je afvragen wat oorzaak en wat gevolg is, natuurlijk, wat moeilijker in te schatten is met de PISA-data. Maar de belangrijkste conclusie zou kunnen zijn: ze presteren minder goed, omdat ze het gevoel hebben dat hun inspanningen toch niet veel opleveren:

Although low performers should invest more time and effort in their studies, they seldom do. One reason is because they often feel that they get no return on their investment: more studying does not automatically lead to better marks in school. But with the right kind of in-school support, including creative and engaging mathematics-related activities, low performers might begin to develop an interest in mathematics and positive attitudes towards learning – both of which could propel them back to their books.

Dit is volgens mij een grote sprong die hier gemaakt wordt, waarvoor de evidentie minder in de data zit. Je zou ook kunnen zeggen – op basis van cognitieve psychologisch onderzoek – dat die leerlingen meer gebaat zijn met meer directe instructie.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s