Lego wordt gaandeweg meer gewelddadig

Deze studie in PLOSOne ontdekte ik via Mashable, maar na een paar tellen nadenken, was ik niet zo verbaasd dat Lego de voorbije jaren gewelddadiger werd. Het is nog niet zo lang geleden dat het bedrijf zowat op sterven na dood was, maar toen heeft men slim verschillende franchises aangeboord, zoals Star Wars, Marvel, enz. Maar die superhelden komen natuurlijk het nodige geweld.

De Nieuw-Zeelandse onderzoekers bekeken de vraag op 2 manieren. Ze vergeleken de evolutie van het aantal wapens ten aanzien van het totale aantal lego-stukjes en het aantal lego-sets met wapens t.a.v. sets zonder en verder keken ze ook naar hoe gewelddadig lego overkomt bij de klanten.

Ogenschijnlijk schijnt het zeer te wisselen:

Maar de trend blijkt duidelijk:

Lego reageerder ondertussen op de studie:

Children are our most important concern. We want to develop play experiences that children love, and that at the same time develop essential skills. Conflict play is a natural part of how children play, and it helps them learn how to deal with conflicts in their own lives. We see a clear distinction between conflict and violence. We do not make products that promote or encourage violence. Weapon-like elements in a LEGO set are part of a fantasy/imaginary setting, and not a realistic daily-life scenario. The key for us is not a specific number of a given LEGO element in the portfolio, but the context, the story around it, and most of all: the play experience for the child.

Abstract van de studie:

Although television, computer games and the Internet play an important role in the lives of children they still also play with physical toys, such as dolls, cars and LEGO bricks. The LEGO company has become the world’s largest toy manufacturer. Our study investigates if the LEGO company’s products have become more violent over time. First, we analyzed the frequency of weapon bricks in LEGO sets. Their use has significantly increased. Second, we empirically investigated the perceived violence in the LEGO product catalogs from the years 1978–2014. Our results show that the violence of the depicted products has increased significantly over time. The LEGO Company’s products are not as innocent as they used to be.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s