Persbericht en rapport Apestaartjaren 6 over jongeren en media

Vandaag wordt het Apestaartjaren-onderzoek voorgesteld in Leuven (ik spreek er ook straks) en het rapport staat weer vol met interessante cijfers en inzichten over het mediagebruik van de Vlaamse kinderen en jongeren.

Bij sommige resultaten kun je wel enkele bedenkingen maken. Dat slechts zo weinig jongeren sociale media tijdens een gesprek sociale media zouden checken op hun mobiele telefoon lijkt sterk. 2 mogelijke verklaringen waarom dit cijfer mogelijks onterecht laag is: sociale wenselijkheid of (en ik denk dat dit echt zo kan zijn) niet beseffen hoe vaak ze het doen.

Het meest opvallende cijfer voor mezelf: de grote achteruitgang van papieren kranten in vergelijking met de vorige edities. Idem voor radio!

Het persbericht vat samen:

92% van de Vlaamse jongeren (12-18 jaar) heeft een eigen smartphone. Het is voor hen het belangrijkste digitale toestel in hun leven. Jongeren gebruiken hun smartphone heel multifunctioneel: om de actualiteit te volgen en te overleggen over huiswerk, maar ook om te gamen, muziek te streamen en te chatten. Hiermee verdringen de smartphones stilaan gameconsoles en MP3-spelers.

Dat concluderen Mediaraven en LINC in het tweejaarlijkse onderzoek Apestaartjaren. Ze namen een vragenlijst af bij 330 kinderen en 3300 jongeren samen met de onderzoeksgroep MICT (UGent). Op 12 en 13 mei stellen ze alle cijfers voor in Leuven.

Snapchat en Instagram zitten Facebook op de hielen

Ook in 2016 is Facebook (87%) nog altijd het meest gebruikte sociale netwerk bij jongeren (12-18 jaar). Maar Snapchat (70%) en Instagram (60%) zetten hun opmars verder. Bij kinderen (9-12 jaar) is YouTube (43%) het populairste netwerk, gevolgd door Ketnet (42%). Meisjes zijn opvallend actiever op sociale media dan jongens.

Mobiel internet breekt eindelijk door

Waar er in 2014 slechts 37% van de jongeren een data-abonnement (3G/4G) had, is dat nu gestegen naar 63%. Hoe meer jongeren mobiel internet hebben op hun smartphone, hoe interessanter mobiele berichtendiensten worden. Ook hier blijft Facebook Messenger (87%) de koploper, maar de kloof met Snapchat (66%) verkleint.

Sociale media deelt klappen uit aan klassieke media

Ook om elke dag het nieuws te volgen, wenden Vlaamse jongeren zich in de eerste plaats tot hun sociale media (71%). De klassieke media lijdt hieronder ten opzichte van 2014. Televisie houdt met 55% nog redelijk stand. Maar radio (39%) en de papieren krant (11%) verliezen veel terrein.

Sexting is niet cool

Slechts 1,7% van de Vlaamse jongeren stuurt naaktfoto’s door via hun smartphone. Jongens en meisjes denken vrij gelijk over sexting. Maar een kleine minderheid (2,6%) vindt mensen die sexts sturen cool. Het meest gebruikte kanaal om seksueel getinte foto’s te versturen, is Snapchat (81,1%). Foto’s daar verdwijnen immers na een aantal seconden. In theorie toch, want 47% van de jongeren geeft toe minstens 1 keer per week een screenshot te nemen op Snapchat.

Phubbing is not done

Zijn jongeren effectief zo verslaafd aan hun smartphone als veel volwassenen beweren? Slechts 13% zegt dat ze hun smartphone vaak gebruiken tijdens een gesprek (= phubbing). 74% van de jongeren apprecieert het zelf ook niet wanneer vrienden constant met hun smartphone bezig zijn tijdens een gesprek.

Praten in plaats van verbieden

Hoe moet de brede jeugdsector met die smartphone omgaan? Mediaraven en LINC roepen iedereen die met jongeren werkt op om in de eerste plaats jongeren vertrouwen te geven. Nieuwe media maken een wezenlijk deel van hun leefwereld uit. Dat doodzwijgen of verbieden heeft weinig zin.

Een open dialoog over hun mediagebruik en actief stimuleren om die media ook creatief in te zetten, zowel op school als in de vrije tijd. Dat is volgens Mediaraven en LINC de juiste aanpak.

Iedereen die professioneel bezig is met jongeren is gebaat met een smartphone als werktool. Die smartphone dient als toegangspoort tot de wereld van de jongeren en biedt bijgevolg nieuwe mogelijkheden om als jeugdwerker met hen te kunnen communiceren.

Download het volledige onderzoeksrapport

Een gedachte over “Persbericht en rapport Apestaartjaren 6 over jongeren en media

  1. Pingback: Persbericht en rapport Apestaartjaren 6 over jo...

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s