Naschoolse activiteiten kunnen boost geven aan schoolresultaten (en ongelijkheid verminderen)

Een nieuwe Britse longitudinale studie naar het effect van sportlessen, bijlessen en andere naschoolse activiteiten toont een positieve effect op de schoolresultaten. Nog belangrijker: volgens de data blijkt het ook een middel te zijn om ongelijkheid tegen te gaan: ook kinderen uit meer moeilijke achtergrond bleken merkelijk beter te presteren:

“Those who attended after-school club one day per week had, on average, a 1.7 point higher actual Key Stage 2 score than predicted based on their prior attainment and circumstances, while those who attended after-school club two days per week had on average a three point higher actual total point score than predicted.”

Niet alleen de schoolresultaten gaan er op vooruit, maar ook de sociale vaardigheden, het welbevinden en het gedrag verbeterden. De onderzoekers besluiten dit op basis van 6400 kinderen die gedurende langere tijd gevolgd werden.

Toch is het niet allemaal goed nieuws: de ongelijkheid kan er ook voor zorgen dat net de zwakkere groepen niet deelnemen. Het is logisch dan aan de kostprijs te denken, maar ook oa de planning en eventueel de afstand kan hier voor een belangrijke drempel zorgen.

Het hele rapport kan je hier downloaden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s