Mensen delen 21% minder persoonlijke berichten op Facebook (Linda Duits)

Deze blogpost verscheen eerst op dieponderzoek.nl.

Waarschijnlijk heb je het zelf ook wel opgemerkt: op Facebook vind je steeds minder persoonlijke berichten van je vrienden. Vroeger vond je er foto’s van gezellige etentjes, aankondigingen van weekendjes weg en berichtjes over hoe blij iemand was. Nu bestaat je Facebook newsfeed uit grappige kattenfilmpjes, ‘nieuws’ over Donald Trump en aankondigingen van conferenties (okay, dat is heel duidelijk mijn Facebook feed). Er wordt dus nog steeds veel gedeeld, maar die informatie is van een andere aard dan wat ooit Facebooks core business was.

Volgens de site The Information – die vertrouwelijke data van Facebook in handen heeft – werd er in 2015 5,5 procent minder gedeeld dan het jaar ervoor. Als we kijken naar ‘original broadcast sharing’ is de daling 21 procent. The Information schrijft:

“Original posts are personal in nature as opposed to popular media like links to news sites.  Original broadcasts are the most critical kind of content on Facebook because they bring the most engagement. Think of when people announce engagements or babies; those posts always get the most comments and “likes.” The sharing problem was particularly acute with Facebook users under 30 years of age who were sharing much less than they were a year earlier compared with people over 30, according to the data.”

Het zijn dus vooral jonge mensen die minder persoonlijke dingen delen op Facebook. Dat is niet verwonderlijk: we zien al een tijdje een verschuiving van (semi-)open sociale netwerken naar meer gesloten apps zoals Whatsapp en Snapchat. In groepchats heb je veel meer controle over wie je blootstelt aan welke ‘content’ van jezelf.

Terwijl we deze ontwikkeling al jaren zien, is Facebook zelf erg geschrokken van de dalende cijfers. Ze zoeken naar manieren om het delen van persoonlijke berichten te stimuleren. Zo moet je ook de invoering van Facebook Live zien en de constante herinneringen aan wat je vandaag zoveel jaar geleden deed. Facebook heeft het echter aan zichzelf te danken. In de constante zucht meer geld te verdienen aan gebruikers wilde Facebook meer lijken op andere sites, zoals Twitter en Foursquare. Edgerank – het algoritme dat bepaalt wat je ziet – is zwaar frustrerend. Gebruikers wilden bijvoorbeeld liever de meest recente berichten in chronologische volgorde zien, maar Facebook gaf ze nieuwssites van gisteren (zie Hoe Facebook zichzelf kapotmaakt).

Daarnaast zal misschien meespelen dat we jongeren leren voorzichtig te zijn met de persoonlijke informatie die ze delen op Facebook. De cijfers laten zien dat ze dat doen.

Al in augustus 2013 schreef ik over de tanende populariteit van Facebook maar stelde ik dat de site niet hetzelfde lot zal treffen als MySpace of Hyves: sociale netwerken die helemaal leeg liepen. Facebook is een soort telefoonboek geworden, dé manier om iemand te vinden. Het is een handige plek om mensen uit te nodigen voor feestjes en om te zien hoe iemand eruit ziet (misschien wel dé bestaansreden van Facebook: het idee van een smoelenboek, maar dan voor de wereld). Dat verdwijnt allemaal niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s