Persbericht WIV: kinderen en jongeren genoeg laten bewegen

Het was al te lezen in enkele kranten, maar dit is het volledige persbericht van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid:

Het derde onderdeel van de Nationale Voedselconsumptiepeiling herinnert aan het belang van regelmatige en voldoende lichamelijke activiteit om het risico op chronische ziekten in te perken en het psychosociaal welzijn te vergroten.

Globaal beschouwd is de Belgische bevolking te sedentair

De lichamelijke activiteit en sedentariteit van de Belgische bevolking in kaart gebracht
De Nationale Voedselconsumptiepeiling, uitgevoerd door het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) in opdracht van de FOD Volksgezondheid, ontcijfert in haar derde onderdeel de lichamelijke activiteit en sedentariteit van de Belgische bevolking. Het rapport onderstreept het voordeel van lichaamsbeweging maar ook de noodzaak om langere periodes van sedentariteit te beperken en dit zowel  voor volwassenen als adolescenten en kinderen. U kan het volledige rapport en de samenvatting raadplegen op de website gewijd aan de Nationale Voedselconsumptiepeiling.

Uit het rapport blijkt onder meer het volgende:

  • Als we  kijken naar de aanbeveling van de WGO om dagelijks gedurende ten minste 21 minuten een matige vorm van lichamelijke activiteit uit te oefenen – een minimum aanbeveling – , beweert meer dan 90% van de volwassenen genoeg te bewegen;
  • Ongeveer de helft van de kinderen van 6 tot 9 jaar en meer dan twee derde van de adolescenten van 10 tot 17 jaar voldoen niet aan de aanbeveling van de WGO om minstens 60 minuten per dag matig tot zware lichamelijke activiteit uit te oefenen;
  • Slechts 20% van de kinderen van 3 tot 9 jaar gaan uitsluitend met de fiets of te voet naar school. In combinatie met een passief vervoersmiddel (auto, moto, openbaar vervoer) stijgt hun aandeel tot bijna 50%;
  • 75% van de adolescenten beoefent één of meerdere sporten tijdens hun vrije tijd en bijna 60% van de kinderen van 3 tot 9 jaar is lid van een sportclub;
  • Volwassenen met een hoog opleidingsniveau hebben meer lichamelijke activiteit tijdens hun verplaatsingen en in hun vrije tijd. Personen met een minder hoog opleidingsniveau zijn daarentegen actiever in het kader van hun beroepsactiviteiten, die meer lichamelijke inspanningen vergen;
  • Gemiddeld besteden adolescenten bijna 9 uur per dag aan sedentaire activiteiten, waaronder bijna 3 uur voor een scherm op weekdagen en iets meer dan 4u30 per dag voor een scherm in het weekend;
  • Volwassenen brengen op hun beurt gemiddeld bijna 6 uur per dag zittend door.

Mens sana in corpore sano
Het regelmatig uitoefenen van een lichamelijke activiteit is goed voor lichaam en geest. Voldoende beweging leidt tot  een beter uithoudingsvermogen en het behoud van een gezond lichaamsgewicht. Tegelijk worden de risico’s op de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, diabetes, bepaalde soorten kanker alsook angst en depressie vermindert. Sedentariteit daarentegen is synoniem aan een toegenomen risico op chronische ziekten en psychologische problemen. Vooral bij jongeren wordt sedentariteit vaak geassocieerd met obesitas.

Jongeren en adolescenten zijn prioritair
De resultaten van de peiling wijzen op een daling van de lichaamsbeweging met de leeftijd, meer bepaald tussen de kindertijd en de adolescentie, die gelijkloopt met een stijging van de sedentariteit. Het WIV en de FOD Volksgezondheid raden uitdrukkelijk aan om sedentair gedrag bij jongeren in te perken door middel van verschillende initiatieven. Zo kunnen ouders hun kinderen bijvoorbeeld aansporen om buiten te spelen en zelf meer buitenactiviteiten ondernemen, zoals een wandeling. Er kunnen ook andere mogelijkheden worden onderzocht zoals: het promoten van sporten op school, zowel tijdens als buiten de lesuren, de jongeren aanmoedigen om naar een sportclub te gaan of actieve vervoersmiddelen te gebruiken (te voet of met de fiets).
Uit de peiling blijkt ook het belang van sommige omgevingsfactoren die de lichaamsbeweging positief kunnen beïnvloeden, zoals buurtspeelpleinen, fiets- en voetpaden maar ook het veiligheidsgevoel kan hier een rol in spelen.
Globaal genomen is het raadzaam om ongeacht welke sedentaire activiteitmen heeft (naar muziek luisteren, videospelletjes spelen, chatten op internet, telefoneren, …)  deze regelmatig (kort) te  onderbreken voor wat lichaamsbeweging.

De beroepsgebonden sedentariteit van volwassenen is niet onoverkomelijk
De meerderheid van de Belgische volwassenen meent ‘voldoende’ te bewegen in verhouding tot de aanbevelingen van de WGO (ten minste 2u30 per week of ongeveer 20 minuten per dag matig intensieve inspanningen). Ten gevolge van hun beroep, brengt een groot aantal  onder hen een niet verwaarloosbaar deel van de dag zittend door, gemiddeld bijna 6 uur per dag. In het licht van deze vaststelling is het van essentieel belang om langere periodes van sedentariteit te vermijden en zo veel mogelijk af te wisselen met korte lichamelijke activiteiten. Mogelijkheden om de lichaamsbeweging te verhogen zijn bijvoorbeeld: de verplaatsingen van en naar het werk (met de fiets of te voet), in de vrije tijd (door sport te beoefenen) of het uitvoeren van huishoudelijke taken. Ten slotte moeten de maatregelen en de doelstellingen op het gebied van lichaamsbeweging onder volwassenen ‘à la carte’ worden gedefinieerd, rekening houdend met hun leeftijd, geslacht en opleidingsniveau maar ook met psychologische, lichamelijke en sociale aspecten die betrekking hebben op de uitoefening van een lichamelijke activiteit.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s