Revolv stopt en dat is een belangrijke waarschuwing voor ons allemaal

De kans is groot dat je nog nooit van Revolv gehoord hebt, ik beken: voor deze ochtend ik ook niet.

Revolve is een domotica-toepassing waarmee je thuis toestellen via een app aan en uit kan zetten.

Het bedrijf werd in 2014 opgekocht door Nest, bekend van hun thermostaten, en quasi onmiddellijk van de markt gehaald. Toch bleven de app en de toestellen werken. Maar Nest heeft nu bekend gemaakt dat binnenkort dit niet meer het geval zal zijn.

En dit is een waarschuwing voor ons allemaal. We komen steeds meer in een internet of things-wereld waarbij zeer veel zaken die we gebruiken en dingen die we doen niet enkel met een fysiek object te maken hebben, maar ook met een online dienst. Ik herinner me als de dag van gisteren toen Google opeens besloot zijn Reader te stoppen, waardoor ik een van mijn handigste tools kwijt was. Gelukkig kwamen er andere spelers in de plaats, maar in het geval van revolv bestaat de kans dat je thuis nu met een hoop toestelletjes zit die je in feite kan weggooien omdat de dienst verdwijnt. Of stel je voor: we hebben geconnecteerde auto’s – waar massaal aan gewerkt wordt – en opeens gebeurt het zelfde: je wagen rijdt niet meer omdat het protocol niet meer ondersteund wordt.

De kans bestaat dat er dan net als bij Google Reader een oplossing komt, maar bij aanschaffen van ‘slimme’ producten is het misschien wel een aandachtspunt. Ik merkte wel al dat bij sommige domotica-toepassingen een end of service ingecalculeerd werd en er beschreven wordt hoe het product toch nog kan werken als het bedrijf niet meer bestaat. Een andere oplossing is natuurlijk dat er meer met standaarden gewerkt wordt in plaats van met gesloten, eigen systemen. Terug iets waar je als consument best naar kijkt.

Geef een reactie

