Netflix begraaft het generatiedenken, maar wat als ze gelijk hebben…

Netflix heeft gebruikers in 130 landen en zit dus op een berg data over smaak en voorkeur qua films en series. Als ze nu naar die ‘big data’ kijken, concluderen ze dat land, geslacht of leeftijd als voorspellend element ‘garbage’ is. Er zijn nu eenmaal meer verschillen binnen geslachten, leeftijdsgroepen of landsgrenzen.

In feite is dit bijvoorbeeld voor leeftijd niet nieuw. Denken in generaties is populair, maar net om de reden die Netflix geeft problematisch: er zijn vaak meer verschillen binnen generaties dan tussen generaties.

Toch zijn er wel degelijk profielen mogelijk, nog steeds volgens de populaire streamingsite. Zo hebben de mensen die van Anime houden niet met elkaar gemeen dat ze in Japan leven, wel dat ze – ehm – nogal nerdy zijn. (bron)

Let wel: dat men voor smaak voor series of films bij de specifieke doelgroep van Netflix ontdekte dat demografische kenmerkten weinig een rol speelden, wil niet zeggen dat deze per definitie geen rol spelen in niks. Maar laten we even verder doordenken. Wat kan dit betekenen voor bijvoorbeeld onderzoek? Zo werd enkele jaren geleden bekend dat toen de steekproef groter werd bij onderzoek naar verschillen in het brein tussen mensen met en zonder autisme, de verschillen die opdoken in studies met kleinere steekproef verdwenen. Categorieën als geslacht en leeftijd zijn in feite gemakkelijke opdelingen in onderzoek, maar misschien soms te makkelijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s