Doet retweeten en delen minder begrijpen?

Het is typisch gedrag op twitter, maar ook op andere sociale media: je retweet of deelt een bericht dat anderen schreven. Zo wordt de informatie verder verspreid. Maar onderzoek bij Chinese gebruikers van het Weibo-platform (dit is een Chinese variant van Twitter) levert een onverwacht bijeffect van retweeten op.

De deelnemers aan het onderzoek kregen 40 berichten van maximum 140 tekens te zien over een lokaal controversieel onderwerp, namelijk al dan niet helpen van oudere mensen die voorover zijn gevallen. De ene helft van de deelnemers kon berichten herposten, de andere helft kreeg deze optie niet.

Wat blijkt nu: de groep die wel kon herposten bleek op een begripstest over de 40 berichten slechter te scoren dan de groep die de berichten niet verder kon verspreiden. Meer nog: net over de berichten die de deelnemers hadden gerepost scoorden ze 2 maal slechter dan over berichten dat ze niet hadden verder verspreid.

De onderzoekers verklaren dit door dat het reposten een zekere cognitieve belasting meebrengt. Dit zou ook blijken uit een tweede, gelijkaardig experiment waarbij de delende groep en de niet delende groep na de 40 berichten een begripstest moesten afleggen over een wetenschappelijke tekst die ze na de berichten moesten lezen. Ook hier presteerde de delende groep opvallend minder.

De onderzoekers zien hier – niet onterecht imho – ook repercussies naar het gebruik van digitale middelen tijdens en voor leren.

Het gevaar bestaat nu wel dat dit bericht uit veiligheidsoverwegingen niet verder zal gedeeld worden…

Abstract van het onderzoek:

Micro-blogging sites such as Twitter and its Chinese equivalent Weibo are characterized by fragmentation in information communication (FIC). Yet little is known about information comprehension in the micro-blogging context and the mechanism underlying any possible influence. Using E-Prime® to simulate information communication at Weibo, we conducted two experiments to investigate the effect of Weibo’s structural features, namely, irrelevant information interference and feedback, on information comprehension. We found that participants’ online information comprehension was negatively affected after browsing (reposting and passing) Weibo messages through the feedback function, and that this negative effect further extended to an offline reading task. Furthermore, meditation analysis showed that cognitive overload mediated the negative effect of reposting on information comprehension. The findings provide important insights into the influence of Internet technology on reading and learning.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s