Is huiswerk een noodzakelijk kwaad?

Via Daniel Willingham ontdekte ik dit artikel van Kirsten Weir dat tracht een stand van zaken te geven over onderzoek naar huiswerk. De essentie is alvast duidelijk: kwaliteit van de opdracht primeert op de hoeveelheid (maar dat wisten we natuurlijk al langer).

In tegenstelling met wat je vaak hoort is er wel degelijk onderzoek dat een meerwaarde aantoont van huiswerk, maar qua hoeveelheid wordt er soms gewag gemaakt van de 10-minuten regel:

Even when homework is helpful, there can be too much of a good thing. “There is a limit to how much kids can benefit from home study,” Cooper says. He agrees with an oft-cited rule of thumb that students should do no more than 10 minutes a night per grade level — from about 10 minutes in first grade up to a maximum of about two hours in high school. Both the National Education Association and National Parent Teacher Association support that limit.

Behalve dat het uit onderzoek niet duidelijk is hoe vaak men zich aan deze aanbevelingen houdt (verwacht nu al een pak reacties met als boodschap: niet), vaak wordt huiswerk als niet nuttig ervaren:

But too many kids are feeling a lack of engagement with their take-home assignments, many experts say. In Pope and Galloway’s research, only 20 percent to 30 percent of students said they felt their homework was useful or meaningful.

“Homework has perennially acted as a source of stress for students, so that piece of it is not new,” Galloway says. “But especially in upper-middle-class communities, where the focus is on getting ahead, I think the pressure on students has been ratcheted up.”

En dan is er nog een debat dat ook in Brussel al opdook (ook in Frankrijk), de link tussen ongelijkheid en huiswerk:

Yet homework can be a problem at the other end of the socioeconomic spectrum as well. Kids from wealthier homes are more likely to have resources such as computers, Internet connections, dedicated areas to do schoolwork and parents who tend to be more educated and more available to help them with tricky assignments. Kids from disadvantaged homes are more likely to work at afterschool jobs, or to be home without supervision in the evenings while their parents work multiple jobs, says Lea Theodore, PhD, a professor of school psychology at the College of William and Mary in Williamsburg, Virginia. They are less likely to have computers or a quiet place to do homework in peace.

“Homework can highlight those inequities,” she says.

Als je oppervlakkig naar het werk van Hattie kijkt (lees: enkel het gemiddelde effect) dan is huiswerk een slecht idee. Als je de tekst leest zie je evenveel nuance als je in het artikel van Weir leest. Paul Kirschner zorgde onlangs ook voor een mooi overzicht.

2 gedachten over “Is huiswerk een noodzakelijk kwaad?

  1. Pingback: Schaf het huiswerk af | The Sausage Machine

  2. Pingback: Is huiswerk een noodzakelijk kwaad? | Master Le...

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s