Leraren en journalisten #brussels

Gisteravond reed ik na die bizarre dag naar huis van een muziekstudio, een cocon van 2 uur even afgesloten van de wereld. Op de radio een onafgebroken stroom van zelfde hallucinante feiten toen ik opeens een MR-politica de twee belangrijkste beroepsgroepen in deze tijden hoorde opnoemen: leerkrachten en journalisten. IK had hulpverleners en speurders verwacht, maar nee.

De journalisten zijn broodnodig om iedereen op de hoogte te brengen, de leraren omdat zij kinderen moeten helpen de situatie te begrijpen en om mee te vechten tegen radicalisering.

Hoe mooi ook de oproep – ze wou direct meer geld voor onderwijs – is dit belang te veel eer. Ik kan niet spreken voor journalisten, maar een dergelijke taak voor onderwijs is er zeker wel, maar onderwijs kan het niet alleen.

Straks zie ik mijn studenten na de geschorste les gisteren. Ik ga met hen – leerkrachten in wording – praten over hoe je met zoiets omgaat, hopend dat zij het nooit moeten doen. Wellicht hopend tegen beter weten in.

Maar de wortels aanpakken van wat vandaag gebeurt? Als onderwijs dat kon oplossen zou ik het direct zeggen en kwaad zijn dat we het nog niet opgelost hebben. Toch moeten we wel alles proberen te doen. Maar dat is dan binnen en buiten het onderwijs.

Hou elkaar warm vandaag.

Pedro

Geef een reactie

