PISA in Focus: wiskunde en memoriseren

Er is een nieuwe PISA in Focus, deze keer specifiek over memoriseren en wiskunde.

Wat zijn de uitgangspunten:

  • Fewer 15-year-olds in East Asian countries reported that they use memorisation than did 15-year-olds in some of the English-speaking countries to whom they are often compared.
  • In no PISA-participating education system did boys report more intensive use of memorisation than girls when learning mathematics.
  • Memorisation as a learning strategy may work with easy problems, but it is unlikely to be effective if it is the only strategy used when confronted with complex mathematics problems.

Er zijn hier wel enkele bedenkingen bij te maken. Er is een stuk zelfrapportage mee gemoeid, wat het eerste inzicht iets minder zeker maakt. En nog belangrijker: memoriseren is niet per definitie slecht, maar kan nooit het enige zijn in wiskunde-onderwijs (wat een vrij groot No shit, Sherlock gehalte heeft, ik geef toe):

In some situations, memorisation is useful, even necessary. It can give students enough concrete facts on which to reflect; it can limit anxiety by reducing mathematics to a set of simple facts, rules and procedures; and it can help to develop fluency with numbers early in a child’s development, before the child is asked to tackle more complex problems. But to perform at the very top, 15-year-olds need to learn mathematics in a more reflective, ambitious and creative way – one that involves exploring alternative ways of finding solutions, making connections, adopting different perspectives and looking for meaning. So yes, you can use your memory, just use it strategically.

Waarbij voor mij nog 1 woord ontbreekt, automatiseren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s