Ik werk graag op een hogeschool

Vandaag betogen de onderwijsvakbonden voor meer geld voor het hoger onderwijs. Eerder deze week verdedigde ik deze noodzaak ook al in een debat aan de UGent. Ik werk graag aan een hogeschool en ik zie hoe mijn collega’s en ik nog steeds prima werk proberen te doen en daar vaak nog steeds in slagen, maar even vaak ten koste van zichzelf.

X, Y of Einstein?

Bart Eeckhout heeft gelijk. We moeten als hogescholen meer assertief zijn. In plaats van te klagen wil ik daarom meegeven waarom ik graag in het hoger onderwijs werk. Het is voor alle duidelijkheid een hoogstpersoonlijke mening.

Het nieuwste medicijn dat levens kan redden zal misschien eerder aan een universiteit ontdekt worden (alhoewel wie weet), maar die verplegers en verpleegsters, vroedvrouwen en -mannen in het ziekenhuis zijn ook cruciaal voor onze zorg en ons leven. Een heel pak van de leerkrachten die je tegenkomt in onderwijs, werden gevormd op hogescholen. Hogescholen zijn niet de enige die verantwoordelijk zijn voor de goede prestaties van onze leerkrachten en leerlingen, maar ze zorgden er zeker mee voor. Ik denk trouwens dat Opel ondertussen serieus rekening houdt met de Thomas More Hogeschool. Slechts enkele voorbeelden geven is veel collega’s onrecht aandoen, waarvoor mijn excuses, maar vul de lijst graag aan.

Je kan hogescholen wegzetten als vangnet voor wie niet slaagt aan de universiteit – wat niet…

View original post 273 woorden meer

Geef een reactie

