Kinderen van 4 tot 7 “herkennen” al abstracte kunst

Het was moeilijk een correcte titel te vinden bij deze post. Het onderzoek is heel boeiend. De onderzoekers lieten kinderen abstracte schilderwerken zien van o.a. Pollock naast werkjes die gemaakt werden door kinderen en apen.

Dit deden ze door steeds nieuwe duo’s van gematchte werken te tonen aan de kinderen zoals deze:

hofman

Opvallend genoeg bleken de kinderen al heel vroeg vrij correct een onderscheid te kunnen maken tussen de echte kunstwerken en de werken die niet door een kunstenaar gemaakt werden. Opvallend: de kinderen kozen wel vooral voor het werk van de niet-kunstenaar.

Without any labels to guide them, children both prefer and judge as better works by children and animals over works by artists.

In een tweede deel kregen de kinderen wel te horen of een werk door een kunstenaar of een kind gemaakt werd (al dan niet terecht), en dan viel op hoe de kinderen meestal voor het werk van het kind of de aap kozen, maar dan niet op basis van ‘het is beter’, maar eerder als beloning voor de inspanning van wie het werk maakte.

Abstract van het onderzoek:

While it is sometimes claimed that abstract art requires little skill and is indistinguishable from the scribbles of young children, recent research has shown that even adults with no training in art can distinguish works by abstract expressionists from superficially similar works by children and even elephants, monkeys, and apes (Hawley-Dolan & Winner, 2011). We presented 4-7- and 8-10-year-olds with 18 paired images, one in each pair by an abstract expressionist and the other by a child or animal, and asked which they preferred and which was better. Each participant viewed the first third of the pairs unlabeled and the rest either with correct or reversed labels (artist, and child, monkey, or elephant). Three unexpected findings emerged. First, even 4-7-year-olds can distinguish works by artists from superficially similar works by children and animals when there are no labels to guide them. Second, children’s aesthetic responses are not aligned with those of adults: children often chose works labeled child or animal whether or not this label was correct, and sometimes justified their choices by crediting the effort the child or animal had made (e.g., “it’s really good for an elephant”). Finally, children, like adults, were more likely to select artist images when making quality judgments than when indicating preferences, showing that they make a distinction between intuitive preference responses and more cognitive quality judgment responses. That even preschoolers can discriminate between works by abstract expressionists and works by children and animals underscores what is wrong with the oft-heard statement, “My kid could have done that.”

2 gedachten over “Kinderen van 4 tot 7 “herkennen” al abstracte kunst

  1. Kan ik enkel maar bevestigen ‘vanuit het dagelijkse leven’! Het was me altijd al opgevallan dat mijn kleindochtertje van vijf heel gemakkelijk antwoordde met “dat is fantasie, oma” als ik haar vroeg naar wat bepaalde tekeningen en schilderijen van haar voorstelden. En btw, wat een geweldige blogs (en meer) hebt u toch!! Wat zou ik nog weten en leren zonder u!

    Uw laatste boek moet ik nog: in 2015 was mijn oudste kleinzoon 10, dus ben ik er echt wel nieuwsgierig naar. Tot zover deze fancommentaar🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s