Rollenspel in rekenhoeken werk(t)

Denken, taal en rekenen stimuleren in de kleuterklas op een manier die misschien methodisch is, maar daarom niet per se niet leuk. Zie ook deze discussie.

Kleutergewijs

Hoe kan je in rollenspel rekentaal oefenen? Over dit thema volgde ik onlangs een interessante workshop bij Aafke Bouwman en Annemarieke Kool (CPS) op de Panama conferentie in Nederland.

Het woord rekenhoek moet wel ruim geïnterpreteerd worden: de zandtafel, bouwhoek, huishoek, winkelhoek en watertafel zijn hoeken die in elke kleuterklas aanwezig zijn en die heel wat mogelijkheden bieden. Meestal biedt de leerkracht volop ruimte voor vrij spel, allerlei materialen liggen klaar en de kinderen mogen gaan spelen. De leerkracht speelt wel eens kort mee, geeft een suggestie en vaak stokt dan de begeleiding. Zo blijven veel kansen voor reken- en wiskundige ontdekkingen liggen.

Om het spel te verdiepen en te verrijken en zo de rekenontwikkeling te stimuleren, adviseren de lesgeefsters om onderstaand schema te gebruiken.

tabel spelbegeleiding

Tijdens de fase van het demonstratiespel speelt de volwassene enkele rollen voor. Bijvoorbeeld bij het winkelspel speelt hij eerst de rol van de verkoper en…

View original post 417 woorden meer

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s