Vandaag in het nieuws: “gelukkige kinderen in opstand tegen smartschool”

Twee opvallende berichten vandaag in de kranten:

Het eerste is een bevraging van 2 provincies en de UA, het tweede is een bevraging van de KAJ. En terwijl de leeftijdsgroepen die bevraagd werden niet overeenkomen, en de twee onderzoeken elkaar ogenschijnlijk voor een stuk elkaar lijken tegen te spreken, blijkt er een enorme overlap.

In de krant De morgen over het geluksonderzoek komt ook dit aan bod (waarop Bruno Vanobbergen reageert):

Opvallend: kinderen die lang met huiswerk bezig zijn, voelen zich minder goed.
“De scholierenkoepel heeft dat onlangs opnieuw aangekaart. Uit dit onderzoek blijkt toch dat deze klachten onterecht worden weggelachen. Je zit al een hele dag op school, wie veel tijd moet besteden aan huiswerk heeft
amper tijd om iets anders te doen.
En de klachten over Smartschool hebben niet zozeer met het bestaan van een elektronisch platform te maken, maar wel met het volgende:
Via Smartschool kunnen leerlingen taken binnensturen via de computer en kan iedereen op school contact houden met ­iedereen. “Dat biedt veel mogelijkheden, maar Smartschool verpest ook de vrije tijd van studenten”, zegt Els Michiels, voorzitster van de KAJ (de Kristelijke Arbeidsjongeren). “Het is een dwingeland geworden die je de hele tijd in het oog moet houden. Sommige jongeren melden ons dat ze hobby’s moeten afzeggen. Vaak zijn er dan ook geen concrete afspraken over Smartschool. Dat kan niet: het is te veel. En het is te zwaar.”
Vrij vertaald: we moeten er over waken dat we geen 24/7 economie op jonge leeftijd invoeren waarbij ze constant met werk school bezig moeten zijn.
Maar hoe zit het nu met schooltijd en huiswerk? Wel, dit weekend schreef ik naar aanleiding van een nieuwe OESO-rapport deze blogpost waarbij ik waarschuwde dat meer onderwijstijd niet per se tot betere leerresultaten leidt.
Bij huiswerk is dat nog veel meer het geval. Het is niet zo dat huiswerk helemaal geen effect heeft, wat soms mensen foutief besluiten als ze oppervlakkig naar het werk van Hattie kijken. Het gaat er wel over welk soort huiswerk (en wat er mee gebeurt in de klas) en vooral ook hoeveel. Alles wat meer dan een uur is, is gewoon weinig effectief. En dat uur is dan nog gemiddeld, (veel) minder bij jonge kinderen, ietsje meer bij oudere kinderen. En vooral: bij het inschatten van hoelang huiswerk gaat duren, kijk niet naar het sterkste kind (deze haalde ik bij Alfi Kohn, een bekende criticus van huiswerk).
Dat de meerderheid van onze kinderen gelukkig zijn, is wel fijn nieuws!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s