OESO: hoeveel tijd gaat er naar onderwijs wereldwijd? (met bedenkingen)

Naast de PISA-in-Focus-rapporten publiceert de OESO ook Education Indicators in Focus rapporten. Deze keer gaat deze laatste over hoeveel tijd naar onderwijs gaat.

Wat leren we?

  • The number and length of school holidays differs significantly across OECD countries, meaning the number of instructional days in primary and secondary education ranges from 162 days a year in France to more than 200 days in Israel and Japan.
    OESO-tijd
  • The higher the level of education, the greater the number of instructional hours per school day. Students in OECD countries are expected to receive on average 4.3 hours of instruction per day in primary school, rising to 5.2 hours in upper secondary school.
  • On average across OECD countries, around half of primary schools’ compulsory curricular time is focused on reading, writing and literature; mathematics; and science, amounting to 2.2 hours per school day. In lower secondary education this falls to only 1.8 hours per day.
  • There are wide variations across OECD countries in the organisation of the learning time within and outside the classroom but there has been a recent trend of increasing classroom instruction time dedicated to core subjects such as mathematics, and a reduction in the time spent doing homework outside the classroom.

Dit levert een dergelijk overzicht op:

Dit laatste is een beetje dubbel. PISA krijgt soms de kritiek dat net door hun focus op de kernvakken er een wereldwijd curriculum kan ontstaan waar vooral gefocust wordt op wiskunde, taal,… al dan niet ten koste van andere vakken die niet door PISA bekeken worden. Anderzijds is het wel zo dat meer tijd (te veel tijd) aan huiswerk weinig effect heeft.

De OESO concludeert:

The number of instructional hours students are expected to receive during compulsory education and the length of the school year vary significantly between countries but in general the higher the level of education, the greater the number of instruction hours per school day. In many countries, primary and secondary students have homework to do and can participate in after-school lessons to complement their learning time. Matching resources with students’ needs and making optimal use of time are central to education policy but the wide variation across OECD countries in the organisation of the learning time within and outside the classroom suggests that countries have not worked out what the evidence says about the most effective use of students’ time.

Maar is het zo eenvoudig dat meer tijd op school leidt tot betere schoolresultaten? Alvast niet overal, zoals bvb in MexicoEr is onderzoek dat zelfs het tegenovergestelde suggereert, alhoewel het hier over een andere organisatie van de tijd gaat en niet over minder tijd. Het verhaal is als je naar ruimer onderzoek kijkt vooral genuanceerder. Christian Bokhove wijst in zijn analyse trouwens er ook op dat OESO vaak data gebruikt die correlaties tonen en niet noodzakelijk causale verbanden. We zagen bij de laatste PISA-cijfers wel dat bvb Duitsland gestegen is op de ranking door meer lestijden te organiseren, maar zij zaten dan ook behoorlijk laag qua aantal. In landen waar kinderen alvast veel les krijgen, is het misschien beter te kijken wat er in de al bestaande uren gebeurt.

Een gedachte over “OESO: hoeveel tijd gaat er naar onderwijs wereldwijd? (met bedenkingen)

  1. Pingback: Vandaag in het nieuws: “gelukkige kinderen in opstand tegen smartschool” | X, Y of Einstein?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s