Nieuw OESO-rapport over zwak presteerders in onderwijs: wie zijn ze en hoe kunnen we ze helpen?

Er is een eerste van twee nieuwe OESO-rapporten rond onderwijs deze week gepubliceerd (vrijdag komt het nieuwe TALIS-rapport).

Dit is de samenvattende presentatie:

Wat mij zelf opvalt is

  • hoeveel dingen die we al weten vooral bevestigd worden,
  • hoe het over correlaties gaan (bijvoorbeeld concludeer niet op basis van de presentatie dat je zwakkere leerlingen meer huiswerk moet geven).

Wat zijn de aanbevelingen volgens de OESO? Dat zijn onder andere:

  • Identify low performers and design a tailored policy strategy;
  • Reduce inequalities in access to early education;
  • Provide remedial support as early as possible;
  • Encourage the involvement of parents and local communities;
  • Provide targeted support to disadvantaged schools or families;
  • Offer special programmes for immigrant, minority-language and rural students;
  • Assist single parent families and tackle gender stereotypes;
  • Reduce inequalities in access to early childhood education and limit the use of student sorting;
  • Inspire students…

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s